• Base23/

BASE 23 startar Stockholms första treåriga yrkesutbildning för musikalartister

Report this content

I höst startar BASE 23 Stockholms första treåriga utbildning för alla som drömmer om att bli en professionell musikalartist. Stockholms Musikalartistutbildning är en eftergymnasial yrkesutbildning med statlig tillsyn där några av Sveriges främsta koreografer och dansare är ledare. Hans Marklund, Roine Söderlundh, Therese Carlsson, Ulrika Uhlin och Anita Wall kommer tillsammans med grundarna av BASE 23 Anneli Alhanko och Eva Johnson se till att eleverna blir fullfjädrade musikalartister, redo för strålkastarljuset.

Kraven på dagens musikalartister har blivit större. De måste vara så kallade “Triple Threat Artists”; ha en bra sångröst, vara bra skådespelare och dessutom kunna dansa. För att få fram nya talanger som uppfyller de här kraven startar BASE 23 Stockholm Dance Academy i höst Stockholms Musikalartistutbildning – en treårig eftergymnasial yrkesutbildning för de som vill bli fullfjädrade musikalartister.

– Vår sammanslagna kompetens och vårt stora kontaktnät i branschen ger oss möjlighet att skapa en utbildning på absolut toppnivå som ger eleverna precis de verktyg som behövs för att lyckas inom yrket, säger Roine Söderlundh, konstnärlig ledare för Musikalartistutbildningen tillsammans med Hans Marklund.

För att musikalartister ska kunna leva upp till de högt ställda kraven krävs också en hög nivå på deras utbildning och lärare. BASE 23 har en unik kompetens med sina namnkunniga och rutinerade ledare. Hans Marklund, Roine Söderlundh, Therese Carlsson, Ulrika Uhlin och Anita Wall har inte bara lång erfarenhet av arbetet på, bakom och runt scenerna, de har också nära kontakt med elevernas blivande arbetsplatser.

– Vi har en otrolig kärlek för konstformen musikalteater och brinner för den sceniska formen lika mycket som vi brinner för möjligheten att förverkliga ungdomarnas drömmer om att bli musikalartister, säger grundarna av dansskolan, Anneli Alhanko och Eva Johnsson. Redan när vi påbörjade arbetet med BASE 23 hoppades vi kunna starta en professionell musikalartistlinje. Nu är det äntligen dags!

Auditions till Stockholms Musikalartistutbildning sker den 4-6 juni med prov i sång, dans och teater. De sökande måste ha fyllt 18 år och avslutat gymnasiet. Det behövs grundläggande kunskap i jazzdans eller balett, samt sång.

Ytterligare ansökningsinformation finns på www.base23.se

Om BASE 23 Stockholm Dance Academy
Dansskolan BASE 23 startade i januari 2010. I den 1500 kvadratmeter stora lokalen i centrala Stockholm ryms stora, ljusa och topprenoverade salar. Här håller drygt 50 erfarna danslärare undervisning i allt från balett och jazz till stepp och locking för skolans över 1500 elever.
   Bakom BASE 23 står Sveriges främsta dansare genom tiderna – Anneli Alhanko, prima ballerina assoluta och en av Sveriges mest erfarna dansskolerektorer och danslärare, Eva Johnson. Med hjälp av koreograf och regissör Hans Marklund, koreograf och dansare Roine Söderlundh och dansare, koreograf och pedagog Therese Carlsson erbjuder BASE 23 förstklassiga danskurser.

BASE 23:s konstnärliga ledare
HANS MARKLUND är en av Sveriges mest eftertraktade showmakare och regissörer. Han ansvarar ofta både för regi och koreografi samtidigt som han skriver, gör scenografi och ljussätter. Samtliga shower på Hamburger Börs de senaste 20 åren bär hans signatur och han har också gjort många musikaler och revyer på teaterscenerna, så som “UgglaRheborgUlveson” på Cirkus och “Grease” på Göta Lejon. I tv gör Hans ofta de stora evenemangen och galorna, till exempel “Melodifestivalen” och “Allsång på Skansen”.

ROINE SÖDERLUNDH är en av Sveriges mest anlitade koreografer och har arbetat med en mängd musikaler och showproduktioner såväl i Sverige som utomlands. Fyra gånger har han tilldelats Guldmasken för Bästa koreografi; “West Side Story”, “Showstoppers”, “Grease” och “Singin’ in the Rain”. Andra produktioner är “De tre musketörerna”, “Footloose”, “Cabaret”, “Carola 20 år”, “Magnus Ugglas show”, “Lena & Orup” samt 14 säsonger av “Rhapsody in Rock”.

THERESE CARLSSON har arbetat som dansare i musikaler, tv och shower samt i två av Sveriges få jazzdanskompanier ModernJazzDans Ensemble och Extended Dance Theatre. Hon har bland annat koreograferat musikalen “Sol Vind & Vatten”, artistgalan “Stjärnklart” och gjort jobb åt Wallmans Salonger och tv. Hon är idag en av Sveriges populäraste jazzlärare.

ANNELI ALHANKO har den högsta titeln en dansare kan uppnå, Prima Ballerina Assoluta. Hon blev som första svenska utnämnd till Hovdansare av HM Konungen och är dessutom den enda svenska ballerina som blivit inbjuden att dansa på Bolshoiteatern i Moskva. Hon har gästspelat runt hela världen och dansat alla stora roller, så som “Svansjön”, “Romeo och Julia”, “Törnrosa”, “Giselle” och “Fröken Julie”.

EVA JOHNSON grundade tillsammans med Anneli Alhanko dansskolan BASE 23. Innan dess var hon rektor på en annan av Stockholms största dansskolor. Samtidigt har hon koreograferat och producerat en mängd danser för tv, galor, festivaler, musikaler och revyer.

ULRIKA UHLIN är en av Sveriges mest erfarna och anlitade sångpedagoger med många av landets största artister som sina kunder. Hon håller sig gärna i bakgrunden av sina stjärnor, men kunde ses i juryn till TV3:s musikalprogram “West End Star” och har arbetat som sångcoach i musikaluppsättningar av Hairspray, The Producers, Hair, Musketörerna, Sugar, Singin´in the rain, Romeo och Julia och nu senast Spamalot.

ANITA WALL är en av landets mest erfarna skådespelerskor. Hon inledde sin långa karriär redan som barn när hon fick titelrollen i “Pippi Långstrump”. Sedan dess har hon spelat i inte mindre än 76 pjäser på Dramaten, bland annat “Pinocchio”, “Misantropen”, “Kristina” och “Tartuffe”. På tv har Anita Wall setts i exempelvis “Anno 1790”, “Gynekologen i Askim”, “Rederiet” och “Scener ur ett äktenskap” och hon har också spelat i mängder av svenska filmer så som “En enkel till Antibes”, “Farsan” och “Fasadklättraren”.

För mer information, vänligen besök
www.base23.se och www.facebook.com/BASE23

Presskontakt: