Basefarm har blivit godkänd av Amazon som AWS-partner

Stockholm, 20 april, 2020: Basefarm har uppnått Amazon Web Services (AWS) Managed Service Provider (MSP) partnerstatus. Det visar att Basefarm är en aktör att lita på, säger Fredrik Olsén, vd på Basefarm.

AWS MSP Partner Program är utformat för AWS Partner Network (APN)Consulting Partners som är skickliga på molninfrastruktur och migrering till molnet och som kan leverera värde till kunderna genom att erbjuda proaktiv övervakning, automatisering och hantering av kundernas miljöer. Som AWS MSP-partner utmärker sig Basefarm som ”Next Generations Managed Service Provider” och antar det nya paradigmet för läge 2-operationer, vilket stöder kundernas DevOps-metoder.

Basefarm – en aktör att lita på
Många företag och organisationer står idag beredda att påbörja sin molnresa eller är redo att nästa steg på en redan påbörjad molnresa. AWS erbjuder stora möjligheter för både regional och internationell affärsutveckling samt operativa verksamhetsförbättringar, men innebär också många komplexa tekniska valmöjligheter och nya tankesätt. Att få professionella råd från en godkänd regional AWS MSP-partner som kan guida företaget rätt på vägen till molnet kan göra stor skillnad och är ofta en förutsättning för att kunna gå vidare med AWS.

"Att vi nu har fått AWS MSP-status är ett bevis på att Basefarm är en aktör att lita på när det gäller ekonomi, organisation och expertis. Det visar också att vi kan bidra i hela värdekedjan, från IT-drift, till automatisering och ökad effektivitet genom att vara proaktiva och arbeta i nära samarbete med företagets operativa och affärsstrategiska ledning", säger Fredrik Ohlsén, vd för Basefarm.

"Godkännandet är av stor betydelse för medarbetare som vill göra karriär i ett företag som har en dokumenterad proaktiv inställning till molnet. Det  ger också en kontinuerlig trygghet på marknaden eftersom vi nu kommer att genomgå en årlig granskning som garanterar att vi alltid kommer vara uppdaterade på kraven och möjligheterna för AWS", säger han.

Rätt partner för applikationer i molnet
Genom att klara de rigorösa krav som APN-konsultpartners måste uppfylla, skickar Basefarm ett viktigt budskap till marknaden. AWS MSP-partnerstatus är ett viktigt riktmärke och en viktig beslutsparameter för både köpare och konkurrenter. Basefarms kunder kan nu vara trygga med att Basefarm är rätt partner för applikationer i molnet.

Basefarm arbetar i nära samarbete med kunderna och investerar kontinuerligt i kvalitet och säkerhet för att säkerställa att kunderna alltid ligger i framkant inom sin bransch. Att ha erforderlig kunskap om lagar och förordningar inom de områden där vi är verksamma ser vi som en självklarhet. Kvalificeringen innebär också att Basefarm kan leverera konsulttjänster inom Ops i en DevOps-miljö, vilket gör det möjligt för våra kunder att fokusera mer på affärsinnovation och utveckling."Våra AWS MSP-partners har bred kunskap om AWS och rätt IT-servicekapacitet för att leverera molnrelaterade tjänster", säger Guido Bartels, vd för AWS Nordics & Baltics. "Genom att investera i AWS-färdigheter har Basefarm bevisat att de har ett starkt team med högt utbildade och certifierade experter som är utrustade för att hjälpa kunderna med deras digitala transformation och övergång till AWS-molnet", säger han.

OM AWS Partner Network
Basefarm har varit en del av AWS Partner Network (APN) sedan 2016. APN-partners kan kvalificera sig för olika program genom att visa sin expertis inom nischområden. En av dessa är AWS MSP Partner Program, som ger kvalificerade APN-partner tekniska och affärsmässiga fördelar inom att leverera AWS-molntjänster som affärslösningar till AWS-kunder. Nu när Basefarm har fått AWS MSP Partner-status har bolaget anslutit sig till en exklusiv och global klubb av AWS Managed Service Providers.

Vad kan du som kund förvänta dig från en AWS Managed Service Provider?
Läs mer och anmäl dig till vårt webinar här.

Om Basefarm, ett dotterbolag till Orange Business Services
Basefarm är en tjänsteleverantör av affärskritiska IT-lösningar som administreras i Europa. Bolaget skapar marknadsledare genom att integrera nyckelkompetenserna för digital transformation – big data, molnbaserad databehandling och informationssäkerhet, i ett tjänsteerbjudande. Vår leveransmodell täcker hela spektrumet från innovation till idrifttagning och kontinuerlig produktion. Detta inkluderar strategikonsultation, implementeringsprojekt, applikationshantering och infrastrukturverksamhet med en gemensam driftsmodell, oavsett vilken molnplattform som valts. Basefarm grundades i Norge år 2000, där företaget också tillhandahåller datacentertjänster. Ett team med över 760 IT-ingenjörer och konsulter hjälper globala kunder från europeiska kontor och datacenter i Norge, Sverige, Nederländerna, Tyskland och Österrike.

I augusti 2018 förvärvades Basefarm av Orange Group, en ledande global teleoperatör, för att stärka molnexpertisen hos företagsdivisionen Orange Business Services. För mer information, besök www.orange-business.com eller www.basefarm.com eller följ oss på LinkedIn, Twitter och våra bloggar.

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Baumann, marknadschef på Basefarm, tfn +47 982 42 560.