Coop MedMera Bank väljer Basefarm som driftleverantör av centrala betalningssystem

Basefarm kommer att säkra upp betalningstransaktioner och låneprocesser för Coop MedMera Bank. Helhetsansvaret innebär drift av bankens betalväxel till koncernens butiker samt för hela integrationsplattformen med olika online tjänster

Pressmeddelande, den 12 oktober 2015: MedMera Bank AB är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF) och bedriver sedan 2007 bankverksamhet. Banken erbjuder konsumentkooperationens 3,4 miljoner medlemmar finansiella tjänster såsom betalkort och lån. Det nu ingångna avtalet innebär att driften av betalningstransaktionerna läggs hos Basefarm.

”Avtalet omfattar hela vår integrationsplattform, med alla betalflöden, online tjänster för koncernens butiker och partners samt låneplattformen. Basefarm kommer därmed att drifta centrala system inom MedMera Bank, säger Carita Weiss, CIO Coop MedMera Bank och fortsätter:

”Vi valde Basefarm för deras kompletta tjänsteutbud inom PCI hosting, kompetens inom bank och finans samt för det framtidstänkande de har inom kapacitetsbaserade hostingtjänster. Basefarm har en modern syn på hur man driftar miljöerna. Den svenska modell de använder, där PCI DSS-hotellet finns i Sverige och vi får svenska resurser, står sig väl i jämförelse med vad andra driftleverantörer kan erbjuda.”

”Vi ville ha en partner som förstår de extremt höga krav som ställs på säkerhet och tillgänglighet inom betalningsvärlden. Dessutom är branschen mycket föränderlig. Vi möts kontinuerligt av nya krav och regelverk som vi snabbt måste anpassa oss till. Basefarm har erfarenheten och är ständigt uppdaterade på vad som komma skall samtidigt som de är proaktiva. Därför får de helhetsansvar”, avslutar Carita Weiss.

”Coop MedMera Bank är ett välkänt varumärke och en viktig spelare på sina marknader. Vi är självklart glada och stolta att vi blivit utvalda som leverantör av dessa affärskritiska tjänster. Vi ser fram emot ett utvecklande samarbete med MedMera Bank”, säger Basefarms Sverigechef Leif Engdahl.

Not*: Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) är en säkerhetsstandard framtagen av bland annat kortföretag som Visa och MasterCard. Standarden omfattar sådant som skydd mot sårbarheter, skydd av lagrad körinformation, behörighetskontroll, övervakning och test samt användande av säkerhetspolicys.

För mer information kontakta: Anna Pålsson, VP Marketing, Basefarm. Tel +46 735260091
anna.palsson@basefarm.com

Basefarm är den ledande driftleverantören av affärskritiska applikationer, och erbjuder avancerade tekniska lösningar, molntjänster och applikationsdrift från deras sex datacenter i Europa.  Basefarm hanterar driften av mer än 40 000 tjänster som når över 40 miljoner slutanvändare världen över. www.basefarm.com

Carita Weiss, CIO Coop MedMera Bank