Digitalisering i fokus - Nu tar Basefarm över driften för svenska nöjesparker

Upplevelseaktören Parks and Resorts lämnar över driften för flera verksamhetskritiska system till Basefarm. Samarbetet innebär också att Basefarm kommer vara med i en framtida digitalisering av nöjesparkerna.

Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. Varje år besöker drygt tre miljoner personer deras populära parker Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Digitaliseringen blir en allt viktigare del av besökarnas upplevelse på nöjes- och djurparkerna och Parks and Resorts har behov av en smidig och pålitlig leverantör som både kan tillgodose deras IT-krav idag men som också har kapacitet att ta Parks and Resorts in i framtiden med Public Cloud-funktioner och innovativa lösningar inom Big Data, Machine Learning och AI.

-  Basefarm är en trygg partner när vi nu ska hitta rätt väg framåt och vår IT-miljö i hög takt byter skepnad från en lokal fysisk miljö till en molnbaserad infrastruktur, säger Jan Eriksson som är CIO på Parks and Resorts.

Basefarms sälj- och marknadschef Håkan Palmbäck tycker samarbetet med Parks and Resort är en perfekt match eftersom det fokuserar på Basefarms tre fokusområden där deras kärnkompetens finns:

- Avtalet omfattar främst våra tjänster inom Managed Services, men kan även innebära att vi i framtiden kommer bistå Parks and Resort i förflyttningen mot publika molntjänster, samt utformar lösningar inom Big Data, AI och Machine Learning, vilket är väldigt roligt, säger han.

Basefarms kundteam kommer agera som en förlängd och integrerad del av Parks and Resorts IT-avdelning.

- Det innebär att Parks and Resorts kan fokusera på utveckling av sin kärnverksamhet medan vi utvecklar nya innovativa och digitala lösningar som kan förbättra besökarnas upplevelse på parkerna ännu mer, säger Håkan Palmbäck.

Jan Eriksson på Parks and Resorts:

- Vi ser fram emot ett aktivt samarbete där vi tillsammans på bästa sätt kan stötta digitaliseringen av den härliga, fysiska och analoga upplevelsen av en nöjespark eller djurpark.

Här kan du läsa mer om Basefarms tjänster

Kontakt:
Basefarm
Reena Lindorff, Project Lead Marketing
reena.lindorff@basefarm.com

Om Parks and Resorts

Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där alla säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. 2019 omsatte Parks and Resorts drygt 1,3 mdr SEK.

OM BASEFARM

Basefarm är en europeisk driftleverantör som skapar marknadsledare genom att integrera nyckelkompetenser för digital transformation av Big Data, Molntjänster och Informationssäkerhet till ett serviceerbjudande. Företaget tillhandahåller strategisk rådgivning, arkitektur och implementation tillsammans med förvaltning och drift av lösningar på flera olika molnplattformar. Verksamheten grundades år 2000 i Norden. Idag arbetar 760 ledande ingenjörer och rådgivare i Norge, Sverige, Nederländerna, Tyskland och Österrike.

Basefarm rankades högst i Whitelanes IT Outsourcing-studie Nordics 2020. Basefarm är också positionerad som nordisk ledare inom ”Private/Hybrid Cloud – Data Centre service and solutions” av ISG Provider Lens.

The unbelievable Machine Company *um, en del av Basefarm, utsågs till årets innovatör 2018 av det tyska affärsmagasinet eins Wissen och Data Analytics.

I augusti 2018 förvärvades Basefarm av Orange Group för att stärka molntjänsterna för företagsdivision Orange Business Services.

För mer information, gå till www.basefarm.se  eller följ oss på LinkedIn, Twitter