Paynova väljer Basefarm

Paynova har skrivit ett 3-årigt avtal med Basefarm om drift av deras betalningsplattform. Det innebär att Paynova nu flyttar över hela sin betalväxel till Basefarms plattform. Med detta växer Basefarm ytterligare som driftleverantör inom bank- och finanssektorn.

Pressmeddelande 2015-03-12: Paynova som erbjuder heltäckande betaltjänster, har valt Basefarm som ny driftleverantör. Avtalet löper på 36 månader.

”Paynova levererar sina tjänster i realtid dygnet runt till e-handlare. Med Basefarm som driftleverantör möts våra högt ställda krav och mål att vara marknadsledande inom driftsäkerhet. Paynova och Basefarm kommer tillsammans driva utvecklingen framåt för att ständigt skapa högsta kundvärde”, säger Daniel Ekberger, VD Paynova.

Paynova har kunder som SJ, Resia och MIO. För dessa handlare är det avgörande att kunna säkerställa så hög tillgänglighet som möjligt. Basefarm levererar en mycket hög nivå på SLA (Service Level Agreement) på de affärskritiska applikationerna; något som också var avgörande i Paynovas val.

”Basefarm har från första början målinriktat fokuserat på kunder som behöver hjälp med drift av sina affärskritiska tjänster, där just ordet affärskritiskt är viktigt. Det betyder att vårt fokus alltid har varit på IT-säkerhet. E-handelslösningar växer lavinartat och med dem kraven på säkra digitala betalningslösningar. Vi har det högsta möjliga driftsskydd för företags och organisationers affärskritiska digitala plattformar samt marknadens alla och bästa säkerhetscertifieringar och lösningar”, säger Sara Murby Forste Sverigechef Basefarm.

Trenden hos betaltjänstföretagen går mot att flytta så mycket som möjligt av ansvaret för applikationsdriften ut på en extern leverantör så företagen kan frigöra sina egna resurser till att utveckla nya tjänster.

”För varje dag blir säkerhetsperspektivet allt viktigare. Därför är betaltjänstföretag och banker väldigt noga i sitt val av driftleverantör. De måste kunna känna sig helt trygga med att lägga över ett så stort ansvar på en extern partner. Vi är en driftsleverantör som erbjuder en trygg helhet kring drift och säkerhet, vilket frigör resurser hos våra kunder för att vidareutvecklasina egna tjänster”, säger Sara Murby Forste.

Basefarm undanröjer varje år runt hundratals attacker mot sina kunder. Förutom att Basefarm designar arkitekturen i driftsplattformen, driftar man kundens affärskritiska applikationer och placerar fysisk molninfrastruktur i egna, säkra datacenter i Skandinavien och Holland. Basefarm arbetar med nära kundteam som håller kunden informerad, i nära realtid, om eventuella säkerhetsincidenter och implementerar förebyggande åtgärder för att skydda mot framtida hot.

Fakta om Basefarm och säkerhet:

• ·       PCI-DSS-certifierade och med säkerhetsrådgivare som ingår i alla moment.
  • ·       Basefarms SIRT-team (Security Incident Response team) hanterar säkerhetsincidenter och följer proaktivt sårbarheter.
  • ·       Basefarm är ISO 270001-certifierade för alla moment i leveransprocessen; försäljning, implementering, drift och förvaltning.
  • ·       Basefarms SIRT-team ingår som ett av få svenska företag i FIRST.org (Forum of Incident Response and Security Team) som är en internationell organisation där betrodda SIRT-team över hela världen ingår.

Om Paynova

Paynova erbjuder betalningslösningar online för handlare med krav på integrerade helhetslösningar likväl för de som efterfrågar paketerade standardprodukter. Paynovas mål är att avlägsna alla barriärer som står mellan handlaren, handlarens kund och ett lyckat köp. Paynova grundades 2001 och har idag en av Nordens mest kompletta infrastrukturer för kortbetalningar, direktbanksbetalningar, faktura och digitala plånböcker. Paynova är ett av Finansinspektionen godkänt betalningsinstitut och är noterat på NGM Equity sedan februari 2004.

Mer information finns på www.paynova.com.

För mer information kontakta:

Sara Murby Forste, Country Manager & SVP Marketing, Basefarm, tel. 0735 260 002, sara.murbyforste@basefarm.com

Daniel Ekberger, CEO, Paynova, tel. 070 8820766

Basefarm är den ledande driftleverantören av affärskritiska applikationer. Basefarm erbjuder avancerade tekniska lösningar, applikationsdrift, molntjänster och colocation från deras sex datacenter i Europa och säkerställer att affärskritiska tjänster alltid är tillgängliga. Basefarm startade sin verksamhet 2000 och med sina 380 medarbetare hanterar de driften av mer än

35 000 tjänster som når över 40 miljoner slutanvändare i 23 länder. www.basefarm.se

Daniel Ekberger, VD Paynova