Drygt 30 000 ton förbrukade batterier och elprylar i de svenska hemmen

Report this content

Mängden elavfall som förvaras i de svenska hemmen ökar. Enligt en beräkning som Batteriåtervinningen har gjort förvarar de svenska hushållen mer än 6 000 ton förbrukade batterier och drygt 26 000 ton uttjänta batteridrivna elprylar. Bara på två år har batterierna och elprylarna i de svenska hemmen ökat med över 6 000 ton.

- Om du ska återvinna något så är det just batterier och elprylar. Nästan alla delar går att återvinna och de innehåller värdefulla metaller som behöver komma tillbaka in i kretsloppet. På så sätt kan vi spara på jordens resurser och undvika att nya metaller behöver grävas upp, säger Mats Holme, ordförande i Batteriinformationsföreningen.

De svenska hushållen förvarar i genomsnitt sju kilo batterier och batteridrivna elprylar. Varje år ökar mängden med ungefär ett halvt kilo. Ökningen hänger sannolikt ihop med tilltagande konsumtion av elektronik och att mindre elprylar glöms bort i byrålådor och i förråd när de inte används längre. Små elprylar är till exempel bärbara datorer, surfplattor, mobiltelefoner, digitalkameror, eltandborstar, rakapparater, armbandsur och leksaker.

- Mitt tips är att gå igenom byrålådan och rensa ut batterier och batteridrivna elprylar. I Sverige finns tiotusentals insamlingsplatser för batterier. Butiker som säljer elektronik tar emot din gamla produkt när du köper en ny. Det är en liten och enkel insats som ger stor effekt för miljön och klimatet, säger Mats Holme.

För mer information, kontakta:

Mats Holme, ordförande Batteriinformationsföreningen, 0765-47 48 20

Län                                                                                Batterier i hushållen (ton)   Små elprylar med inbyggdabatterier i hushållen (ton) Totalt batterier och små elprylar
med inbyggda batterier i hushållen (ton)
Totalt oktober 2016 (ton)
Stockholms län 1 319 5 716 7 035 5 493
Blekinge län 97 422 519 421
Gotlands län 36 156 192 151
Riket 6 007 26 028 31 843 25 649

Pressbilder på Mats Holme bifogas, liksom bilder på batteridrivna elprylar.

Batteriåtervinningen arbetar med att informera och tipsa allmänheten om hur man kan återvinna batterier och elprylar med inbyggda batterier. Målet är att öka återvinningen och därmed bidra till att minska påverkan på miljön. Ansvarig för Batteriåtervinningen är Batteriinformationsföreningen, ett samlingsorgan för alla med producentansvar för batterier. Läs mer på www.batteriatervinningen.se