Emma och Kristofer får filma med Lasse Åberg

Report this content

Gymnasieeleverna Kristofer Carlsson och Emma Linnér från mediegymnasiet Kungsmadskolan i Växjö vann Batteriinsamlingens filmtävling. De får åka till Stockholm och filma sitt manus med hjälp av Lasse Åberg och med riktig proffsutrustning så att filmen kan visas i TV.

Uppgiften var att göra en reklamfilm för Batteriinsamlingen med budskapet ”Alla batterier ska in – glöm inte de inbyggda”.

Vinnarna lät en batteriängel och batteridjävul tävla om huvudpersonen Emmas uppmärksamhet. Batteridjävulen uppmanar henne att slänga det inbyggda batteriet i papperskorgen medan batteriängeln försöker övertyga henne om att återvinningen är bästa stället för batteriet.

– Det är en rolig och spirituell film som på ett smart sätt sätter bild på vår kluvenhet inför många val och beslut vi måste fatta. Det är helt enkelt kul med ett snällt och ett elakt batteri, säger Lasse Åberg som varit med och korat vinnaren.

– Lasse Åberg har gjort mycket för svensk film, och det ska bli fantastiskt att jobba med honom. Jag har såklart sett alla hans filmer! säger Emma Linnér, som tillsammans med bästa kompisen Kristofer Carlsson nu får åka till Stockholm och göra film.

– Att vara med i Batteriinsamlingens filmtävling har dessutom lärt mig mycket om batterier och batteriinsamling, fortsätter Emma.

Andra pris gick till elever på Filmgymnasiet Gotland. I sin film ”Lathetens pris” sätter de in batteriinsamling i ett klimatperspektiv. Alla insatser bidrar till en lösning av klimatproblemen, även ett inlämnat batteri.

Lasse Åberg tycker så här om filmen:
– Al Gore-junior tar oss med på en tramsbefriad miniföreläsning. Duktigt!

På tredje plats kom ”Superman”, gjord av elever på NTI-gymnasiet i Göteborg. Där får vi till dramatisk musik och med humoristisk glimt i ögat följa en batterihjälte till batteriholken.

– Diskrepansen mellan actionmusik och -text och den lövtunne hjälten ger charmpoäng. Proffsigt förpackad 30-sekundare, säger Lasse Åberg.

Batteriinsamlingens och Lasse Åbergs filmtävling startade 8/10 2007 och avslutades 16/1 2008. Totalt har ca 30 bidrag lämnats in av ungdomar från hela Sverige. Alla bidrag finns att se på batteribloggen.se.

Juryns motivering

1:a pris: ”Att kasta eller inte kasta”

Humor, kreativitet och en stor portion charm genomsyrar det vinnande bidraget. Budskapet, att alla batterier ska samlas in, sitter klockrent! Filmen presenterar relevanta fakta samtidigt som den talar till våra känslor. Vem känner inte igen sig i dilemmat att välja minsta motståndets lag eller anstränga sig lite extra och bidra till en bättre miljö? Väl utnyttjade 45 sekunder som räcker hela vägen till guld!

2:a pris: ”Lathetens pris”

En riktig proffsfilm som lika gärna skulle kunna visas på reklamkanalerna på bästa sändningstid som på batteriinsamlingens hemsida. Budskapet förmedlas på ett mycket seriöst och högst trovärdigt sätt som får oss att tänka till och reflektera över vårt konsumtionssamhälle i stort. Samtidigt som tunga fakta presenteras tänds ändå ett hopp om att var och en av oss kan bidra med något i det globala miljöarbetet – att samla in alla batterier. Mycket bra!

3:e pris: ”Superman”

Alla som samlar in sina batterier är vardagshjältar – huvudet på spiken! Helt rätt att skapa engagemang genom morot i stället för piska. Tuff förpackning som blir riktigt kul med de uppenbara kontrasterna. En hjälte, inte alls gestaltad som de klassiska överdimensionerade filmhjältarna, och ett uppdrag – att samla in batterier. Häftigt! En snygg produktion med ett roligt och tilltalande tema.