Tänk batteri – tävla i film!

Report this content

Idag startar Batteriinsamlingen och Lasse Åberg en filmtävling. Tävlingen är öppen för gymnasieelever över hela Sverige och budskapet är ”alla batterier ska samlas in”. Under drygt två månader kan eleverna ladda upp egenproducerade reklamfilmer på en speciell tävlingssida på Internet. Den elev som vinner tävlingen får sedan spela in sin film tillsammans med Lasse Åberg och ett professionellt produktionsbolag.

Vad ska man göra med batterierna när de tagit slut? Vilka produkter innehåller inbyggda batterier? Vad händer om man lägger batterierna någon annanstans än i insamlingen? För att delta i tävlingen gäller det att lära sig så mycket om batterier och batteriinsamling som möjligt.

Kunskapen skall sedan presenteras på ett spännande och intresseväckande sätt. Det är nämligen budskapet och sättet att presentera budskapet i filmen som är det viktiga, inte den tekniska kvalitén. Eleverna behöver därför ingen professionell utrustning, det räcker med en mobiltelefon.

–- Gymnasieelever är en viktig målgrupp för vårt budskap, att alla batterier ska samlas in, säger Terese Zetterman, kommunikationsansvarig på Batteriinsamlingen. Vi erbjuder en rolig tävling med ett fantastiskt pris, men med ett viktigt innehåll. Och att Lasse Åberg genomför tävlingen tillsammans med oss och delar med sig av sin filmkunskap är jätteroligt. I sommar har vi turnerat runt Sverige tillsammans med Electric Banana Band för att samla in batterier, nu uppmanar vi till batteriinsamling på ett lite annorlunda sätt – att be gymnasieelever att spela in en reklamfilm för Batteriinsamlingen.

Filmerna får vara högst 45 sekunder långa när de laddas upp på tävlingssidan. Sedan kan vem som helst gå in och rösta på den film som man tycker är bäst.

De nio filmer som fått flest röster, samt en film som väljs ut av juryn, går vidare till final. Juryn består bland annat av representanter från Batteriinsamlingen och Lasse Åberg. Juryn utser den vinnare som får spela in sin film tillsammans med Lasse Åberg och ett professionellt produktionsbolag. Filmen kommer sedan att visas på Batteriinsamlingens webbsidor och i lokal TV där vinnaren bor.

Under tävlingens gång kommer Lasse Åberg att blogga om film och miljö. Lasse Åberg och Electric Banana Band har ett stort miljöengagemang och har sedan en tid tillbaka samarbetat med Batteriinsamlingen för att sprida budskapet ”alla batterier ska samlas in”. Samarbetet har bland annat resulterat i att Lasse Åberg och Janne Schaffer skrivit låten ”I allt som rör sig, lyser eller låter” som använts i Batteriinsamlingens arbete.

De webbsidor som eleverna kommer att använda sig av är:
www.batteribloggen.se – vår tävlingssida där också bidragen laddas upp
www.batteriinsamlingen.se – vår informationssida där eleverna kan hitta information och fakta