1,9 miljoner kronor till Barncancerfonden

BAUHAUS har från den 21 november till den 24 december 2011 bidragit med 1,9 miljoner kronor till Barncancerfondens insamlingsinitiativ Give Hope. Den mest framgångsrika varan i insamlingen har varit BAUHAUS Give Hope-julgran som på egen hand drog in 463 000 kronor.

BAUHAUS gick i höstas in i ett samarbete med Barncancerfondens insamlingsinitiativ Give Hope. Från och med den 21 november 2011 har det varit möjligt att köpa Give Hope-märkta varor i BAUHAUS butiker samt på givehope.se. För varje Give Hope-vara som säljs bidrar BAUHAUS med en summa av priset, bland annat 20 procent av summan på ett presentkort, oavsett belopp. Pengarna går till forskning kring barncancer, råd och stöd under och efter barnets behandling samt information som bidrar till ökad kunskap.

– BAUHAUS engagemang och målmedvetenhet har från start genomsyrat vårt samarbete och vi är överväldigade av det fantastiska insamlingsresultatet, säger Jessica Runemark på Barncancerfonden. Stödet är oerhört betydande i vårt arbete för cancerdrabbade barn, ungdomar och deras familjer.

Hittills har Give Hope inbringat cirka 2,8 miljoner kronor till Barncancerfonden. BAUHAUS står för två tredjedelar av den summan vilket motsvarar 1,9 miljoner kronor. En av de mest framgångsrika varorna är den Give Hope-märkta BAUHAUS-granen, som i dag samlat in 463 000 kronor.

– Detta är en oerhört rolig start på samarbetet med Barncancerfonden och resultatet är över förväntan, säger Johan Saxne, Informations och marknadschef BAUHAUS Sverige. Genom Give Hope har BAUHAUS möjlighet att bidra till barncancerforskningen samtidigt som våra kunder också gör gott - utan att det kostar dem något extra.

Johan Saxne, Informations och marknadschef BAUHAUS Sverige
mobil: +46 (0)70 6403916, mail: jsa@bauhaus.se

Om Barncancerfonden
Med gåvor från privatpersoner och företag finansierar Barncancerfonden cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål.
Läs mer på www.barncancerfonden.se

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 240 varuhus i 15 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckoslovakien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 15 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.