BAUHAUS bygger Sveriges första e-varuhus

Den 3 maj öppnar BAUHAUS sitt sextonde varuhus i Sverige i form av landets första e-varuhus. E-varuhusets organisation är uppbyggt precis som ett fysiskt varuhus med bland annat en egen varuhuschef. E-varuhuset är en del i BAUHAUS nya digitala satsning.

BAUHAUS öppnar Sveriges första e-varuhus den 3 maj 2011. Företagets steg in i e-handeln sker med ett helt nytt synsätt. Organisationen är uppbyggd precis som de fysiska varuhusen runt om i landet och har exempelvis en egen varuhuschef samt en servicechef. Initiativet kom utifrån målsättningen att e-handel inte ska komplettera övrig försäljning, utan vara en organisatorisk egen enhet, som är minst lika prioriterad som de övriga varuhusen.

– Med vårt e-varuhus flyttar vi fram positionerna för e-handeln. För oss handlar det inte om att lägga upp varor på nätet, utan att bygga ett varuhus där vi engagerar oss lika mycket som i de fysiska varuhusen. Målet är att e-varuhuset ska bli vårt största varuhus sett till omsättningen, säger Johan Saxne, Informations och marknadschef BAUHAUS Sverige.

Förutom e-varuhuset består BAUHAUS digitala satsning även av mobilapplikationer till både iPhone och Android. Dessa innehåller funktioner som bland annat hjälper användaren att hålla koll på sina byggprojekt.

– Byggvaruhandeln är traditionellt sett inte kända för att ligga i framkant digitalt, säger Johan Saxne. Med relativt enkla metoder går det att digitalisera stora delar av de tjänster som vi normalt erbjuder, bland annat genom mobilapplikationer och annan dialogbaserad teknik.

E-varuhuset finns på BAUHAUS befintliga hemsida och rymmer inom kort över 5000 artiklar. Det rör sig bland annat om järnvaror, verktyg, maskiner, elinstallation, belysning, badrum, VVS, byggkemi, kakel & klinkers, färg, trädgårdsprodukter med mera. E-varuhuset ökar servicen till de som bor i glesbygden, men också till kunder som inte kan eller önskar att lämna hemmet för att köpa byggmaterial. Det blir också enklare för kunderna att jämföra priserna med konkurrerande byggvaruhus inom gör-det-själv segmentet, den jämförelsen sker genom externa prisjämförelsesajter. Varorna levereras ifrån 3-7 dagar med en fast fraktkostnad som är densamma för alla orter i Sverige.

Johan Saxne, Informations och marknadschef BAUHAUS Sverige

mobil: +46 (0)70 6403916, mail: jsa@bauhaus.se

E-varuhuset

www.bauhaus.se/webshop.html

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 240 varuhus i 15 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckoslovakien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 16 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.