Bauhaus och Craft blir partners till nytt landslagsteam

De senaste åren har intresset för friidrotten ökat i Sverige, mycket tack vare de många svenska friidrottare, både på junior- och seniornivå, som har tagit sig till internationella mästerskap och visat att de är redo att fajtas om medaljer.

För att kunna hjälpa aktiva i sin idrottsliga satsning och öka deras chanser att kvalificera sig till stora mästerskap, har två av Svensk Friidrotts största partners, Craft och Bauhaus, skapat ett landslagsteam, Bauhaus och Crafts Team Sweden. Genom denna satsning kommer en grupp friidrottare att få ekonomiskt stöd som ska underlätta för dem att satsa fullt ut på sin idrott.

Många av våra aktiva har inte möjlighet vara friidrottare på heltid, utan måste försörja sig på andra sätt. Den här satsningen ger ökade möjligheter till starkare satsningar, säger förbundskapten Kajsa Bergqvist.

Vi fortsätter med vår satsning med att stötta atleter inom olika idrotter även i tuffare tider. Nu tar vi steget vidare med Bauhaus Team Sweden där svenska friidrottare ges större möjligheter att utvecklas till ännu högre nivåer, säger Johan Saxne Marknadsdirektör på Bauhaus.

Ett ytterligare skäl till satsningen är att skapa en starkare och tydligare landslagsidentitet. De aktiva kommer att tävla i landslagsdräkten även på galor och andra internationella tävlingar, vilket stärker och markerar tillhörigheten till det svenska friidrottslandslaget.

Det är jätteroligt att få hjälpa och stötta unga friidrottare i sin satsning och så klart är det extra roligt att få se dem tävla mer i blågula kläder, säger Crafts VD Stefan Persson.

Just nu är följande aktiva klara för Team Sweden:

Grete Ahlberg – slägga

Hanna Hermansson – löpare medeldistans

Ragnar Carlsson – slägga

Michaela Meijer – stavhopp

Axelina Johansson – kula

Samuel Pihlström – löpare medeldistans

Fanny Roos – kula

Jesper Hellström – tresteg

Johan Saxne

Marknadsdirektör
jsa@bauhaus.se

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 270 varuhus i 19 länder. BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 22 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.