BAUHAUS startar sportklubb – ett nytt initiativ inom Avicii Arena

Nu tar Bauhaus ännu ett steg för att stärka den psykiska hälsan hos unga genom att starta en sportklubb. Bauhaus Sportklubb blir en idrottsklubb i traditionell mening där gemenskapen står i centrum.

Avicii Arena är en av Sveriges största och viktigaste destinationer för kultur och idrottsarrangemang. I maj 2021 fick arenan namnet Avicii Arena som en hyllning till en av våra största artister samt en symbol för att främja psykisk hälsa bland unga. Bauhaus och Avicii Arena har sedan dess ett nära samarbete där man skapar projekt tillsammans som gör skillnad i praktiken.

Ju mer vi lär oss när vi lyssnar på våra ungdomar så inser vi att den fysiska rörelsen tillsammans med gemenskap är två avgörande komponenter i våra ungas psykiska hälsa. Vi är därför glada att Bauhaus, som under lång tid varit med och byggt upp och stöttat den svenska idrottsföreningskulturen i Sverige, startar en sportklubb som skall främja psykisk hälsa bland våra ungdomar genom aktiv rörelse säger Klas Bergling, grundare av Tim Bergling Foundation.

Klubben kommer erbjuda träning, tävling och motion, utbildning inom psykisk hälsa, men framför allt en gemenskap för de som vill ha eller behöver någon som motionssällskap.

När vi på Bauhaus valde att gå in och samarbeta med Avicii Arena så var det viktigt för oss att jobba även utanför arenan, att aktivera ungdomar över hela Sverige på ett bra sätt. Den här satsningen blir ett väldigt konkret steg mot en folkrörelse för en bättre psykisk hälsa hos ungdomar. Klubben är för alla, verkligen alla säger Johan Saxne, marknadsdirektör Bauhaus.

Bauhaus Sportklubb startar sin verksamhet formellt den 21 april 2022.

Att få vara med och bidra till en sådan här satsning och att få vara en del i ett så viktigt syfte, är något jag är väldigt stolt över. När vi inledde diskussionen kring en sportklubb med Bauhaus, så insåg jag inte hur involverad de är och vilket driv de har att faktiskt göra något bra för våra ungdomar, säger landslagstriatleten Lisa Nordén, som kommer vara med och driva klubbens aktiviteter framöver.

Johan Saxne
Marknadsdirektör
jsa@bauhaus.se

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 270 varuhus i 19 länder. BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 21 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.