• Bauhaus/

Flera av Sveriges största idrottsstjärnor ger nu unga möjlighet att idrotta på lika villkor

Några av Sveriges idrottsstjärnor tar nu täten, visar var ”skåpet ska stå” och hjälper 40 idrottsgymnasium runt om i Sverige med att tillgängliggöra gratis mensskydd. Något som kan vara direkt avgörande för att unga ska stanna kvar inom idrotten. Det nyfunna men snabbväxande Redlocker står bakom mensskyddsautomaterna som ska skruvas upp i skolverksamheterna och initiativet backas av många kvinnliga idrottsstjärnor tillsammans med Bauhaus.

Idrottsstjärnorna som engagerar sig i detta initiativ är än så länge Caroline Seger, Lisa Norden, Sara Hector, Anna Swenn Larsson, Moa Ilar, Ebba Andersson, Khaddi Sagnia, Moa Boström Müssner, Liv Ceder, Maja Åskag, Moa Hansson, Sandra Näslund, Lovisa Lindh, Anna Hasselborg, Sara McManus, Sofia Mabergs och Agnes Knocenhauer. Tillsammans sätter de ett sedan länge tabubelagt ämne på tapeten och skapar förändring som gör skillnad på riktigt, underifrån.

Mindre snack - mer verkstad.

Idrottsstjärnorna som står upp för förändringen är förebilder för många aktiva unga. När de delar med sig av sin verklighet kopplat till ämnet är förhoppningen att det ska bidra till minskad tabu, bredare perspektiv och igenkänning i många av de frågor, funderingar och ibland även problem som mens faktiskt kan innebära för just en ung idrottare.

Bakgrund. Tidigare lyftes frågan om fria mensskydd internt inom Bauhaus och strax efter installerade man mensskyddsautomater på samtliga av sina byggvaruhus och kontor med Redlockers distributionslösning för gratis mensskydd. Nu vill Redlocker och Bauhaus agera ytterligare inom den viktiga och högaktuella frågan och därför ska nu alltså 40 idrottsgymnasium ges samma möjlighet.

Jag är bitvis förvånad men framförallt imponerad över att Bauhaus väljer att ta täten och leda förändring inom vår viktiga fråga. Inte minst för egen personal som verkar inom en historiskt sett mansdominerad bransch, utan dessutom för många ungdomar runt om i Sverige. Den förändring som flera svenska idrottsstjärnor, förebilder för många, även mig, är med och skapar för våra ungdomar och kommande generationer är fantastisk! Från att för bara för några år sedan, ingen ens ville nämna detta ämne. Jag hoppas initiativet kommer att bana väg för fler att också agera och förhoppningsvis kunna ge effekt även världen över, säger Liza Eriksson, en av Redlockers grundare.

Den 11 oktober öppnar anmälan vilket gör det möjligt för rektorer på idrottsgymnasium att ansöka om att få en gratis Redlocker-automat för mensskydd till skolan. Elever runt om i Sverige kan också vara med och tipsa sin rektor om initiativet. De första 40 intresseanmälda skolorna kommer inom några veckor att få en automat levererad till sig. En både viktig och självklar förutsättning för att alla har rätt att gå i skolan och utföra sin idrott med samma basala förutsättningar, utan att vara begränsad av kön.

Vi är stolta över vad idrotten och Redlocker nu verkligen gör handgripligen för att förändra villkoren för många unga som har viljan att vara en del av idrottens alla fördelar och minska barriärerna för risken att sluta i förtid med det man kanske älskar. Vår roll är att försöka använda en del av våra resurser och nätverk för att ge ett litet bidrag till en bättre vardag för de som bygger Sverige underifrån. Och det här hoppas vi bara är början i arbetet med att förbättra villkoren för alla unga som vill eller är inne i idrotten på något sätt, säger Johan Saxne, Marknadsdirektör Bauhaus

Info om projektet och ansökan för skolor: https://form.neh.com/red-locker/

Bildmaterial för nedladdning: https://we.tl/t-ZalT4KtSTx

För ytterligare information:

Liza Eriksson, marknadschef och en av Redlockers grundare.

liza.eriksson@redlocker.se

Johan Saxne
Marknadsdirektör
jsa@bauhaus.se

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 270 varuhus i 19 länder. BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 21 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.