Husauktion under inomhus-EM i friidrott ger barn livsviktig utbildning

Inomhus-EM 2013 i Göteborg stöttar FN-förbundets projekt ”Skolmat blir kunskap” genom att auktionera ut en friggebod den 3 mars på EM-torget. Friggeboden, som under mästerskapet används som sjukstuga för atleter, är designad av studenter på Chalmers och finansierades av byggvaruhuset BAUHAUS.

Fler barn ska få möjlighet att gå i skolan, det är det gemensamma målet för Svenska FN-förbundet och FN:s livsmedelsprogram (WFP). Inför genomförandet av Inomhus-EM 2013 arbetar EM-organisationen, tillsammans med FN-förbundet, för öka medvetenheten kring hållbarhetsfrågor hos unga samt stärka friidrotten som en ansvarsfull och inkluderande sport.

En viktig del i arbetet är att samla in pengar till projektet. Studenter på Chalmers Arkitektur har tillsammans med byggvaruhuset BAUHAUS tagit fram en friggebod som auktioneras ut av projektets ambassadör Carolina Klüft 3 mars 13.45 till 14.15 på EM-torget/ Svenska Mässan. Innan auktionen används friggeboden som sjukstuga där skadade atleter får vård av sjuksköterskor, läkare och massörer under hela mästerskapet.

– Återanvändningen av friggeboden är ett konkret exempel på hållbarhet i praktiken som dessutom genererar ett ekonomiskt bidrag till utsatta barn, säger Katarina Thorstensson, ansvarig för hållbarhet i EM-organisationen.

– Vi är tacksamma för samarbetet med EM i Göteborg 2013. Att andra aktörer också inser värdet i projektet är viktigt, Bauhaus och Chalmers har visat att det går att bidra på många sätt. Utvecklingen av friggeboden har ingått i Chalmers-studenternas kursprogram där den sedan används som sjukstuga för att därefter auktioneras ut till förmån för Skolmat blir kunskap, säger Linda Nordin, FN-förbundets generalsekreterare.

Carolina Klüft är involverad som ambassadör i projektet Skolmat blir kunskap:

– Jag engagerar mig i Skolmat blir kunskap för att unga har en betydelsefull roll i samhället och det är viktigt att deras röst görs hörd. Förhoppningen är att synliggöra solidaritet och kunskap inom det viktiga område som rör barns lika värde, respekten för varandra samt betydelsen av att skapa en vi-känsla oavsett var man befinner sig på vårt gemensamma jordklot, säger Carolina Klüft.

Telefon: +46 (0)706 40 39 16, Mail: jsa@bauhaus.se

eller:

Katarina Thorstensson, Hållbarhetsansvarig inomhus-EM friidrott 2013

Telefon: +46 (0) 703 11 66 27, mail: katarina.thorstensson@goteborg.com

Den 1 – 3 mars 2013 är Göteborg värd för EM i friidrott inomhus. Tävlingarna hålls i Scandinavium och i Svenska Mässan blir det ett EM-torg fullt med aktiviteter och möjlighet att träffa aktiva och följa deras uppvärmning. Läs mer på: goteborg2013.com