• Bauhaus/

Petter och Bauhaus startar nytt projekt kring psykisk hälsa och idrottande ungdomar i ett initiativ inom Avicii Arena

Artisten och multientreprenören Petter Askegren leder podden ”Laget och jaget” där han samtalar med Daniel Ekvall, Svenska fotbollförbundets Idrottspsykologiska rådgivare samt Caroline Jönsson, före detta landslagsmålvakt i fotboll och legitimerad psykolog. Temat för podden är hur föräldrar och idrottsföreningar bäst förebygger och hanterar psykisk ohälsa i praktiken.

Petter Askegren har länge varit engagerad i både idrott och ungdomar och han hoppas att Laget och jaget kommer att inspirera och utöka engagemanget kring psykisk hälsa ute hos idrottsklubbar i hela Sverige. Podden kommer även att erbjudas som utbildningsmaterial för samtliga idrottsklubbar som Bauhaus samarbetar med.

Podden avhandlar ämnen under rubriker såsom ”Ångest ska tas på samma allvar som en bristning i baksida lår” och ”Det viktiga är att våga fråga och lyssna – inte att ha alla svar”.

Jag vet själv hur mycket idrott och rörelse kan betyda för barn och ungdomar, inte minst i positiv bemärkelse. Men det finns ibland också en mörk baksida som är svårhanterlig och som måste upp i ljuset. Jag, Caroline och Daniel gör verkligen allt i Laget och jaget för att kunna ge konkreta råd till barn, ungdomar, föräldrar och klubbar. Alla behöver guidning i det här och alla, oavsett position i idrottssverige, behöver någonstans att vända sig när det är tufft. Och det är tufft att våga vara öppen med sina svårigheter, i dubbel bemärkelse säger Petter Askegren

Vår största uppgift här är att bli konkreta kring hur man skapar psykisk hälsa med hjälp av idrotten. Och hur man bäst förebygger och hanterar psykisk ohälsa, vilket inte är helt enkelt idag. Var ska man vända sig, vad ska man göra i olika situationer? Jag tackade ja till att medverka i den här podden just för att vi inte bara samtalar kring ämnet. Vi försöker både inspirera och skapa lösningar, oavsett vilken nivå man är engagerad i idrotten på säger Caroline Jönsson, Legitimerad Psykolog som jobbar för Spelarföreningen.

Podden Laget och jaget släpps den 19 maj då Avicii Arena fyller ett år precis som samarbetet tillsammans med Bauhaus för att främja psykisk hälsa bland unga.

Psykisk hälsa är ett svårt område att närma sig som företag, men jag är så glad att vi i samarbetet med Avicii Arena sakta men säkert lyckas konkretisera stöd i olika former för idrottsföreningar som vi är engagerade i. Det räcker inte med att skicka ut en broschyr eller ställa krav i ett avtal till våra klubbar. Vi måste aktivt både inspirera och bidra till annat konkret stöd och då är Petter i det här formatet ett försök att hitta nya vägar att nå fram säger Johan Saxne, marknadsdirektör Bauhaus.

Podden Laget och jaget kommer att finnas på alla plattformar där poddar finns. Ladda ned tre avsnitt samt rörliga klipp här:

Om samarbetet med Avicii Arena

Den 19 maj 2021 bytte "Globen" namn och Avicii Arena grundades. Avicii Arena är ett unikt samarbete mellan stiftelsen Tim Bergling Foundation, Stockholm Live, Trygg-Hansa och Bauhaus i syfte att förebygga psykisk ohälsa bland unga i Sverige. Samarbetet är långsiktigt och parterna driver, tillsammans och var för sig, initiativ och projekt inom skolvärlden, idrottsvärlden och projekt för att öka kännedomen och kunskapen om psykisk ohälsa bland unga. Avicii Arena utgör en plattform och mötesplats för en av vår tids viktigaste samhällsfrågor - psykisk ohälsa bland unga.

Johan Saxne
Marknadsdirektör
jsa@bauhaus.se

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 270 varuhus i 19 länder. BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 21 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.