Så fixar du sommarstugan inför vintern

Det är hög tid att kallställa sommarstugan inför vintern. Genom att fixa till fritidshuset går det att undvika ovälkomna överraskningar till våren i form av husskador och andra kostsamma olyckor.

Hösten står för dörren och för många är de kommande helgerna i sommarstugan de sista för året. Återkomsten till våren kan antingen vara fylld av lättnad och glädje eller kantad av bekymmer i form av skador. Att kallställa fritidhuset ordentligt förebygger ett tråkigt återseende - och det är inte så omständigt som det låter. Det handlar framförallt om att förhindra frost- och fuktrelaterade husskador, genom att se över vatten- och avloppssystem och att hålla stugan någorlunda uppvärmd under vinterhalvåret.

För att kallställa fritidshuset - det här bör ses över:

• Behåll viss uppvärmning runt cirka 10 grader, särskilt i kök och badrum. En luftsolpanel med fläkt är en lösning som både håller värmen uppe och motverkar fukt.
  • Varmvattenberedare: stäng av strömmen till varmvattenberedaren och töm den enligt tillverkarens anvisningar
  • Stäng av diskmaskin och tvättmaskin. Stäng av kyl och frys och låt dörrarna stå öppna.

–  Ett smart sätt att minimera risken för svamp, mögel och andra frost- och fuktrelaterade husskador är att installera en luftsolpanel. En sådan får man för endast ett par tusenlappar i dag. Solen värmer upp panelen som sedan fördelar värmen i stugan, på så sätt hålls temperaturen i stugan under hela året, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige.

• Stäng av och tappa ur vattnet ur rörsystem, varmvattenberedare och spolcisternen i toaletten.
  • För att minska risken för frysning i värmesystem, wc-stolar och golvbrunnar. Följ tillverkarens anvisningar för frysskydd så som glykol och etanol.
  • Tänk på vad som finns lagrat i huset. Färg och tapetklister tål inte frysgrader.
  • Så kallad ”Frostvakt” hjälper till att minimera risken för frostskador i till exempel vattenledningar.
  • Öppna ventiler, spjäll, innerdörrar, skåp och lådor – så minskar risken för fuktskador och mögel.
  • Gallernät över skorstenen och metallnät över ventiler hindrar fåglar och skadedjur från att komma in i huset.
  • Rensa hängrännorna och stuprör från löv och annat skräp så att vattnet inte samlas där.
  • Se över vad din försäkring täcker - många försäkringar täcker till exempel inte hussvamp som kan utvecklas i fuktiga miljöer.
  • Strömavbrott kan alltid inträffa vilket i värsta fall kan leda till skador. Ha viss koll på stugan även under vinterhalvåret.

För mer information vänligen kontakta:

mobil: +46 (0)70 6403916

mail: jsa@bauhaus.se

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 240 varuhus i 15 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckoslovakien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 15 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.