Så undviker du kaos när första snön faller

Snöskottning, halka och andra effekter av den skandinaviska vintern är upphovet till en mängd skador på kroppen. Skador som i många fall kan undvikas.

Snörelaterade olyckor är vanliga under hela vinterhalvåret men framförallt under de första veckorna av snöfall och plötslig halka. Ryggskott uppkommer vanligast under premiärvändorna med snöskyffeln, när musklerna är otränade och ouppvärmda. Ofta placeras för mycket snö på skyffeln och i vridmomenten med överkroppen finns en stor risk att drabbas av akut ryggskott, som utan behandlig så småningom kan leda till diskbråck.

Halka i trappen och på uppfarten är en annan vanlig orsak till skador. I fallet är det oftast axeln, skuldran och svanskotan som tar stryk. Något som kan undvikas med halkskydd, både på skorna och i form av grusning eller saltning.

– När årets första snö och den medföljande halkan inträffar märker vi direkt av en kraftig tillströmning av patienter, säger Therese Östling, legitimerad kiropraktor på Kiropraktorbolaget. Nästan uteslutande handlar det om behandling av personer som skottat snö hemma utan att vara uppvärmda och råkat ut för akut ryggskott eller diskbråck.

Praktiska tips för att undvika skador:

• Halka på uppfarterna och i trädgården leder lätt till skador. Nu finns det organiska halkskydd som smälter in i snön istället för att rulla på isen. På sommaren fungerar halkskyddet som gödningsmedel.
  • Snöskottning är vinterns största olycksfaktor. För att undvika skador, ta en mindre mängd snö på skyffeln till att börja med. Ett bra alternativ till en snöskyffel är en snöslunga som underlättar för rygg, leder och samtidigt minskar belastningen för de som har hjärtproblem.
  • Tung snö på taket kan leda till skador på huset. Smältande taksnö bildar även istappar som kan vara farliga om någon står under dem när de faller. En snöskrapa hjälper till att säkert avlägsna snön innan istappar eller olyckor uppstår.

– Försäljningen av snöslungor har mångdubblats de senaste åren. Främst på grund av de snörika vintrarna 2009 och 2010, men förmodligen också på grund av den allt lägre prisbilden, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige.

mobil: +46 (0)70 6403916
mail: jsa@bauhaus.se

Therese Östling, Kiropraktorbolaget
mobil: +46 (0)70 - 413 78 23
mail: therese@kiropraktorbolaget.se

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 240 varuhus i 15 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckoslovakien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 15 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.