Bausch & Lomb drar tillbaka MoistureLoc® över hela världen

Report this content

”Konsumentens säkerhet har högsta prioritet” säger CEO Bausch & Lomb tillkännager idag att man drar tillbaka sin kontaktlinsvätska MoistureLoc® över hela världen med omedelbar verkan. – Bausch & Lomb’s högsta prioritet är konsumentens säkerhet, och vi vill att de ska ha fullt förtroende för våra produkter, säger Bausch & Lomb Chairman and CEO Ronald L. Zarrella.

Hälsomyndigheterna i Hong Kong, Singapore och USA har tidigare rapporterat att flera kontaktlinsbärare som använt MoistureLoc har behandlats för den ovanliga infektionen Fusarium keratitis. Bausch & Lomb satte genast igång stora undersökningar för att hitta orsaken till infektionerna och förstå varför det har funnits ett oproportionerligt samband med användandet av MoistureLoc. Eftersom produkten som sålts på de drabbade marknaderna har tillverkats i företagets fabrik i Greenville i USA drog Bausch & Lomb in MoistureLoc på marknader som fått sina produkter från den fabriken. – Efter en omfattande undersökning med tusentals tester, miljoner dollar och samarbete med myndigheter, hälsoministerier och oberoende experter, har man inte funnit något bevis på produktkontaminering, manipulering, förfalskning eller misstag i sterilitets-processen, säger Zarrella. – Detta leder oss till slutsatsen att någon beståndsdel i MoistureLoc kan öka den relativa risken för Fusarium-infektion under ovanliga omständigheter. Vi fortsätter att undersöka detta samband, och under tiden tar vi vårt ansvar gentemot våra konsumenter och drar in MoistureLoc-vätskan. Vi gör detta också i länder där vi inte har sett någon ovanlig trend av fusariuminfektioner, till exempel i Kina, Europa, Mellanöstern och Afrika.” FDA och U.S. Centers for Disease Control and Prevention rapporterade tidigare att MoistureLoc var oproportionerligt representerad bland de bekräftade fallen av Fusarium keratiter, jämfört med andra produkter från Bausch & Lomb och konkurrerande produkter. Bausch & Lomb föreslår att MoistureLoc-användare byter till ReNu Multi-Purpose Solution, en produkt som många kontaktlinsbärare över hela världen valt för sin linsskötsel. ReNu Multi-Purpose Solution har funnits länge på marknaden med många års erfarenhet av säkerhet och effektivitet. Tillverkningsenheterna i Greenville och Milano, Italien, kommer att skifta sin produktion från MoistureLoc till ReNu Multi-Purpose. Konsumenter som vill returnera sin MoistureLoc vätska kan gå in på www.moistureloc.eu/se för mer information. Bausch & Lomb kommer att arbeta tillsammans med ögonprofessionen kring program som ska ge konsumenten produkter och information för bättre ögonhälsa. Kontaktlinsoptikerna är överens om att risken för linsbärarna minskar när de följer rätta rutiner för linsbärandet och skötseln. Bausch & Lomb lanserade linsvätskan MoistureLoc under andra halvan av 2004. Produkten stod för cirka 100 miljoner US dollar i försäljning under 2005. Företaget har inte gett någon prognos för omsättning eller vinst för 2006 och har inte beräknat på den finansiella påverkan av denna åtgärd för 2006 års resultat. För mer information, kontakta: Ola Granström Bausch & Lomb Nordic AV Commercial Director Vision Care Nordic Telefon 08-616 95 38 Mobile: +47 906 53 406 Email: ola.granstrom@bausch.com