Andra generationens blodsockermätare

Ascensia Contour® blodsockermätningssystem nu tillgängligt i Sverige: Ingen kodning behövs med ny, nästa generationens blodsockermätare Göteborg den 27 februari 2004 - Blodsockermätarsystemet Contour är en del av Bayers produktfamilj inom diabetesvård, Ascensia. Det nya systemet är den enda blodsockermätaren på marknaden med enkelstickor (så kallad "single strip-mätare"), som inte kräver någon kodning, vilket minimerar risken för den mänskliga faktorn att orsaka felmätningar etc vid självtestning. Med andra blodsockermätare som använder enkelstickor, dvs som inte har en kassett med flera stickor i varje, måste patienterna själva att koda sin mätare före blodsockermätningen genom att matcha koden på displayen mot koden på teststickan. Med den nya Ascensia Contour slipper man all sådan manuell kodning, eftersom stickorna automatiskt kodar mätaren, och en potentiell felkälla undviks därmed. Ascensia Contour är mycket enkel att använda och den är enkel att lära ut till patienterna. Vi förlitar oss väldigt mycket på de mätvärden som patienterna själva tar, och därför är det viktigt att deras blodsockermätare är så enkla som möjligt att använda, säger Ninni Jedhamre, diabetessköterska vid Örebro Universitetssjukhus. Ju färre felkällor, desto bättre resultat, sammanfattar hon. Ascensia Contour-systemet är utvecklat i nära samarbete med hälso- och sjukvårdsexperter och med människor som har diabetes. Med Ascensia Contour tar det bara 15 sekunder att få ett pålitligt och korrekt blodsockervärde, och det krävs endast en mycket liten mängd blod, 0,6 mikroliter. Bayer HeathCare har satsat mycket på att utveckla Ascensia Contour i samarbete med sjukvårdpersonal och patienter. Vi är därför övertygade om att vi har något unikt att erbjuda med Ascensia Contour, säger Magnus Tottie, marknadschef för Bayers "self testing"-verksamhet i Sverige. Ungefär 177 miljoner människor i världen har diabetes, och enbart i Europa lever över 32 miljoner vuxna med diabetes. I Sverige räknar man med att det finns minst 350 000 människor med diabetes. Om Ascensia Contour · "Multiple site"-testning innebär att blod kan tas från exempelvis fingertoppen, handflatan, underarmen, magen eller låret och resultaten blir ändå lika pålitliga. · "Underfill-detection" varnar automatiskt om den lilla mängd blod som krävs, 0,6 mikroliter, inte fylls i mätaren, vilket säkerställer rättvisande värden. "Sip-in Sampling(TM) -tekniken" drar automatiskt in rätt mängd blod i mätaren · Automatisk lagring av 240 testresultat, och bland annat datum och tid. Det är dessutom möjligt att direkt ladda ner resultaten till en dator för utvärdering hos exempelvis läkaren eller diabetessköterskan. Ascensia betyder uppnå och namnvalet bygger på filosofin "ditt liv på ditt vis". Ascensia omfattar en produktfamilj som designats för att göra just det; att låta personen med diabetes resa sig över sin sjukdom och uppleva livets många möjligheter. Detta tema återspeglar Bayers uttalade vilja att stötta och stärka människor genom att designa produkter som möter individulla krav i hanteringen av diabetes på ett sätt som passar varje enskild persons behov och önskningar. Om Bayer HealthCare Bayer HealthCare är en del av Bayer AG, med en årlig försäljning som uppgår till ungefär 10 miljarder Euro, är ett av världens ledande innovationsföretag inom hälso- och sjukvårdssektorn. Bayer HealthCare omfattar de globala aktiviteterna inom Biologiska produkter, Comsumer Care, Diagnositca, Läkemedel och Veterinärmedicin. Fler än 34000 anställda arbetar för Bayer Healthcare runt om i världen. På Bayer Healthcare är det vårt uppdrag att upptäcka och framställa innovativa produkter med syftet att förbättra livet för såväl människor som djur. Våra produkter ökar välbefinnande och livskvalitet genom att diagnositsera, förebygga och behandla sjukdom. För ytterligare information: Susanna Frick Telefon: 031 83 98 39 Mobil: 0703 62 94 02 E-mail: susanna.frick.sf@bayer.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/27/20040226BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/27/20040226BIT00390/wkr0002.pdf