Bayn Group fullföljer förvärvet av Koppers Candy Sweden AB

Bayn Group AB (publ) (”Bayn”), en foodtech-koncern inom sockerreducerade livsmedel, har fullföljt förvärvet av Koppers Candy Sweden AB (“Koppers”), ett svenskt foodtech-bolag som tillverkar funktionellt och socker-reducerat godis, som offentliggjordes den 25 augusti 2020.

Bayn har idag tillträtt aktierna i Koppers. Av köpeskillingen om totalt 847 000 USD för aktierna i Koppers har Bayn erlagt 367 000 USD kontant till säljaren. Resterande 480 000 USD av köpeskillingen ska betalas i två trancher under kommande 10 månader. Förvärvet finansieras med befintlig kassa och kommer att konsolideras i Bayns finansiella rapportering från den 1 oktober 2020.

"Förvärvet av Koppers är ett naturligt steg för oss i processen att få kontroll över hela värdekedjan och säkerställa att vi ligger i framkant med vår produktutveckling. Nu har vi även möjlighet att investera i en produktionsnära tillverkningsanläggning för EUREBA® där vi effektivt kan testa nya lösningar i storskalig produktion. Affären är den första produktionsanläggningen som vi förvärvar och är mycket viktig av strategisk natur då vi framgent kommer att kunna leverera och producera för de bolag som hör av sig till oss och vill köpa färdiga produkter. Vi ser även många tydliga synergieffekter med t.ex. betydligt lägre priser för produktion av det Tweek-godis som redan tillverkas där. Det blir en välkommen marginalförstärkare som innebär att vi kan investera ännu mer i tillväxt och passar utmärkt in i den förvärvs-agenda vi har för koncernen framåt” sa Simon Petrén, Vice VD och M&A Manager Bayn Group AB i samband med att aktieöverlåtelseavtalet ingicks.

Den sammanslagna koncernen kommer att fortsätta optimera och vidareutveckla de teknologiska funktionerna i tillverkningen för att lansera ytterligare produkter till marknaden. Bayn förväntar sig att förvärvet kommer att resultera i ett antal potentiella synergier och ökade tillväxtmöjligheter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Simon Petrén, vice vd Bayn Group AB (publ)

Email: simon.petren@bayneurope.com

Om Bayn

Bayn Group is a Swedish food-tech group, supplying cutting edge and healthy sugar reduction solutions for the food and beverage industry. Bayn’s ingredient solutions, refined through scientific research and extensive market experience, facilitate new formulations and recipes that improve the taste and texture of the next generation of sugar- and calorie reduced products. For more information www.bayneurope.com

Bayn is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker BAYN
FNCA Sweden AB is Bayn’s certified adviser. Tel: 08-528 00 399 E-mail: info@fnca.se