Barbro Westerholms memoarer Om att aldrig ge upp utkommer den 8 september

Report this content

För första gången berättar den outtröttliga Barbro Westerholm om sitt liv som kvinna, läkare, ämbetsman och liberal riksdagsledamot. Under mer än fem decennier har hon påverkat och förändrat det svenska samhället i en mängd sociala frågor och om livets alla skeden. Hon brinner för att undanröja hinder så att människor kan leva sina liv så länge det inte skadar någon annan.

Som generaldirektör för Socialstyrelsen var Barbro Westerholm den som 1979 drev igenom att homosexualitet inte längre skulle räknas som psykisk sjukdom av Socialstyrelsen. Efter detta har hon varit engagerad i andra frågor kring homosexuellas rätt och fortsatt att arbeta för hbtq-frågor. I riksdagen har hon lyft frågor om sex och samlevnad, genus, alkohol, tobak, narkotika, åldersdiskriminering och dödshjälp. Ibland går hon i mål, ibland inte men hon ger aldrig upp.

Barbro Westerholm, född 1933, är läkare och forskare med en lång karriär inom svensk förvaltning som Medicinalråd och Generaldirektör för Socialstyrelsen, medicinsk expert vid Apoteksbolaget, adjungerad professor vid Karolinska Institutet, vice ordförande i WHO:s styrelse mm. Idag är Barbro Westerholm riksdagsledamot för Liberalerna och ledamot i RFSU:s förbundsstyrelse. Hon bor i Stockholm och på Öja/Landsort i Stockholms södra skärgård.

Ingrid Kinne Lindgren är journalist och redaktör som arbetat på SvD, Ekot och Kanalen på Sveriges Radio innan hon blev redaktionschef på Upsala Nya Tidning och senare chefredaktör för SPF Seniorenas tidning Veteranen (nu Senioren). Tillsammans med sin syster har hon skrivit en biografi om sin morfar, den liberale, frisinnade politikern Gustaf Rosén.

Författare: Barbro Westerholm berättat för Ingrid Kinne Lindgren
Titel: Om att aldrig ge upp
Format: Inbunden, E-bok, epub2, Ljudbok, digital
Formgivning: Martin Ohlsson