Första boken på svenska om världens största motorsport Formel 1

Report this content

Den 11 september 2003 förändrades Anna Anderssons liv. På plats i Formel 1-meckat Monza, en legendarisk plats där man kan känna historiens vingslag, känner hon kärlek vid första ögonkastet till F1-sporten. Sedan dess har passionen bara vuxit och hon har blivit en av våra mest profilerade Formel 1-skribenter och driver bland annat Sveriges största F1-blogg. I Cirkus Formel 1 ger hon en djup och personlig inblick i kulturen inom sporten, de stora förarna och diskuterar framtiden för F1.

Boken släpps 6 mars, men går från och med idag att förbeställa hos Bokus.

– Jag får ofta frågan om vad som fått mig att fastna för sporten. Det som verkligen har trollbundit mig är människorna, deras historier och hur Formel 1 har haft en ständig utveckling sett till teknik, marknader och underhållning. Det finns oerhört många fans, från alla generationer och i dag lockar sporten inte bara de inbitna fansen, utan även många ungdomar och unga vuxna, både kvinnor och män. Sporten är så mycket mer än stora klickvänliga rubriker om död och olyckor, säger Anna Andersson.

Under 70 år har VM i Formel 1 förtrollat fans över hela världen och har de senaste åren varit den snabbast växande sporten i sociala medier och Netflix-serien Drive to Survive har lockat en helt ny publik till sporten. Tack vare förare som Joakim Bonnier, Ronnie Peterson, Stefan Johansson och Marcus Ericsson samt småländska orten Anderstorp, som en gång i tiden arrangerade F1-tävlingar, har Formel 1 en stark plats i svensk idrottshistoria.

I Cirkus Formel 1 får vi inte bara möta världsmästare, utan får också en inblick i en värld som kantas av exklusivitet, skandaler, stallkrig och maktkamp. Vi får även ta del av filosofin bakom världens mest kända racerbanor och vad som gör en bil snabbare än en annan.

Boken skildrar historien, nutiden och framtiden, allt på en och samma gång. Anna Andersson uppmärksammar även de banbrytande kvinnorna och hur sporten ska hantera de miljömässiga utmaningarna. Det finns nämligen förare som slutar för att de känner att de bokstavligen bränner upp jordens resurser.

Formel 1 är en sport, men också en extremt dyr cirkus där racerförare är välbetalda superstjärnor som vid den här tiden möts man mot man vid 18 tillfällen om året. Varje team konstruerar sin egen bil och varje bil är unik, den är skräddarsydd och varje del är noga utvald och bilen kan gå från 0 till 100 kilometer i timmen på 2,6 sekunder. Enkelt förklarat är det ett stridsplan, byggt upp och ner. Där planet ska lyfta, trycks bilen mot marken för att få maximal downforce och vara så snabb som möjligt.
– ur boken.

Anna Andersson från Ystad är sportjournalist på Aftonbladet. I september 2003 upplevde hon sin första Formel 1 tävling på Monza i Italien. Sedan dess rapporterar Anna om sporten i Sportbladet, Sveriges största F1-blogg och i F1-podden Plattan i mattan. Under åren har hon besökt bilfabriker, tester, tävlingshelger, intervjuat minst 14 världsmästare och följt sportens utveckling på mycket nära håll.

ISBN (halvklotband): 9789180066068
Utgivnings- och recensionsdag: 6 mars