Nytt i din bokhandel - Anna Ardins I skuggan av Assange : Mitt vittnesmål

Report this content

Nyligen kom beskedet om att Storbritannien inte kommer att lämna ut Julian Assange till USA, där han anklagas för spioneri och dataintrång. Men för Anna Ardin leder det förnyade intresset kring Assange person som alltid till nya påhopp och anklagelser. Nu kommer hennes bok om vad som egentligen hände i Stockholm den där natten för tio år sedan, och vad som hänt sedan dess, ur hennes perspektiv.

Under våren 2010 var visselblåsarsajten Wikileaks på allas läppar. Den organisation Anna Ardin arbetade för bjöd in talespersonen Julian Assange till ett seminarium i Stockholm. Eftersom han av säkerhetsskäl inte ville bo på hotell fick han bo i hennes lägenhet. När Julian en vecka senare flyttade ut var Anna en av de två kvinnor som gick till polisen och berättade att han utsatt dem för sexuella övergrepp. För att inte äventyra den rättsprocess som har pågått har Anna valt att inte offentligt kommentera detaljer kring händelsen. Förrän nu.

I boken I skuggan av Assange : Mitt vittnesmål, berättar Anna också att hon utsattes för så mycket hot och hat att polisen bedömde att hon behövde personskydd. Men Anna har också fått starkt stöd från alla dem som hävdar hennes rätt till en rättslig prövning. Det är en historia utan änglar och utan monster, där hjältar kan vara skurkar och där sanningen ofta finns gråzonerna.

- Vi på Bazar förlag är mycket stolta över att ge ut Annas viktiga och drabbande bok, I skuggan av Assange. Och hoppas att den ska kunna användas för att fortsätta diskutera yttrandefrihet, kvinnors rättigheter, försoning och rättssäkerhet, säger Anders Sjöqvist, Förläggare, Bazar Förlag.

Filip Jarl, Micael Bindefeld AB
filip.jarl@bindefeldab.se

Anders Sjöqvist

Publicistisk chef facktext
anders@bazarforlag.se

Om oss
Vi är möjligheternas förlag, hos oss står författaren alltid i fokus. Tillsammans skapar vi med glädje, nyfikenhet och professionalism de starkaste berättelserna. Sedan maj 2020 är vi en del av Bonniers förlagsfamilj.