Upptäck kattens oanade, läkande krafter

Report this content

I Sverige finns närmare 1,5 miljoner tamkatter. Nästan en femtedel av de svenska hushållen har katt. I boken Cat power - kattens läkande kraft berättar författarna Ulrica Norberg och Carina Nunstedt hur katten varit ett stöd för dem genom livets olika säsonger. Utöver sina egna gedigna erfarenheter har de träffat och samtalat med kända såväl som okända personer samt med framstående kattforskare från hela världen.

— Vi väljer att se oss som clever cat ladies och inte crazy cat ladies. Genom att spegla dig i kattens starka, läkande egenskaper och andliga väsen kan lära dig att värna om din integritet, njuta, reflektera, rensa, göra plats för lek och glädje och hitta en mer hållbar livsrytm, säger Ulrica Norberg.

Man behöver inte leta länge för att hitta starka berättelser om katter och deras betydelse. Människan har länge sett katten som en läromästare. I det forna Egypten betraktades den som ett gudomligt djur med högt stående egenskaper. Katten är ett nyfiket djur med skarpa sinnen. Den kommunicerar instinktivt sina behov och markerar sina gränser. I en värld av tvära kast och ständig förändring står katten för motsatsen. Följer en tydlig rytm, i takt med sitt hjärta. Något som är viktigare än någonsin för oss människor.

Carina Nunstedt och Ulrica Norberg vill belysa vilken roll katten kan spela för människans välmående. De har båda levt länge med svår sjukdom i deras närhet och kan vittna om hur katterna både lindrar, läker och visar vägen till mer lugn, lek och återhämtning. Kattens frekvens visar vägen till ett klokare och mer balanserat liv med garanterat bra vibrationer.

— En katts närvaro i ett hem sänker stress- och ångestnivån, säger Carina Nunstedt.

När katten spinner utsöndras oxytocin och vibrationerna ger en rad dokumenterade hälsoeffekter: lägre blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. En katt kan hjälpa mot både ensamhet och olika former av psykisk ohälsa.

Katter är intuitiva och mästare på att känna in läget. Markerar sina gränser med att antingen gå undan eller säga ifrån genom att klösa, väsa eller morra. Ena sekunden vill de vara i fred och kryper undan, för att i nästa sekund vilja gosa, lägga sig i ditt knä eller på ditt tangentbord. Ibland är det som att de hör att vi behöver dem fast vi inte vet om det. Då kommer en liten tass fram som för att säga: Här är jag. Nu passar det. Jag behöver dig nu. Du behöver mig.

— ur boken Cat power - kattens läkande kraft.

Ulrica Norberg är journalist, författare och meditations- och yogalärare. Familjens två katter Clea och Bore är självklara följeslagare som bidragit med trygghet, inspiration och stöd, inte minst under makens sjukdomstid.

Carina Nunstedt är journalist, förläggare och kattälskare. Carina fick stänga dörren för katter då partnern Anders var allergisk, men har på senare år blivit ägare till de två allergivänliga katterna Mia och Magnum. De har bidragit med kärlek och värme när det behövts som mest.

ISBN (kartonnage) 9789180062176 | Utgivnings- och recensionsdag 5 april

Presskontakt: Vilhelm Hanzén, Gul PR