Jonathan Ross till Sverige med BBC Worldwide

Report this content

Stockholm, 4 juni 2009 – BBC Worldwide har nu fått klartecken om att sända det flerfaldigt BAFTA-belönade programmet, talkshowen Friday Night With Jonathan Ross på BBC Entertainment och BBC HD i Sverige och övriga Norden.

Programmet har höga tittarsiffror i Storbritannien där det sänds på BBC One. Jonathan Ross underhållande program är en blandning av komedi, kändisar och den senaste musiken och kommer att sändas samtidigt på BBC Entertainment och BBC HD from den 31 juli under namnet The Jonathan Ross Show . ”Vi är väldigt glada över att kunna sända Jonathan Ross unika underhållningsprogram i Sverige och övriga Norden. Våra internationella kanaler handlar just om att visa brittiska talanger för resten av världen och jag är övertygad om att det här programmet kommer bli lika populärt för den nordiska publiken som det är i Storbritannien”, säger David Weiland, Senior VP Programming, BBC Worldwide Channels. I det första avsnittet som sänds kl 22.00 den 31 juli medverkar Tom Cruise, Lee Evans och Stephen Fry och Franz Ferdinand gör ett liveframträdande. Gäster i efterföljande avsnitt är bland andra William Shatner, Glenn Close, Eddie Izzard, Lionel Richie, Hugh Jackman, Lady Gaga, Ben Stiller och Eminem. From 25 september kommer BBC Entertainment sända säsong 17 av programmet i Norden, vilket endast innebär tre veckor efter att originalprogrammet sänds i England. Avtalet, som innebär exklusiva rättigheter till programmet för hela Norden och för BBC Worldwides nätverk av internationella kanaler i USA, Kanada, Latinamerika, Nya Zeeland och Afrika, slöts med det oberoende produktionsbolaget Hotsauce TV. Friday Night With Jonathan Ross har varit ett favoritprogram i Storbritannien sedan det lanserades på BBC One 2001. Programmet har vunnit en rad utmärkelser, som till exempel fyra BAFTA, en British Comedy Award, Broadcast Award och Indie Award för bästa underhållningsprogram. Det spelas in 40 avsnitt om året.