Norden först ut för BBC HD i Europa

Report this content

1 oktober 2008 – BCC Worldwide Channels lanserar idag ett helt nytt kanalpaket anpassat speciellt för den nordiska marknaden. Paketet innehåller kanaler med olika teman från BBCs breda produktionsutbud. De nya kanalerna kommer att börja sändas i Norden via Canal Digital i december 2008.

– Norden har alltid varit en prioriterad marknad för oss och planen att lansera de här kanalerna här är ett resultat av åtta framgångsrika lanseringar inom EMEA. Tittarna kan identifiera sig med BBC och är imponerade av kvalitetsprogrammen som vi erbjuder. Jag är också glad för samarbetet med Canal Digital, som ger oss möjligheten att för första gången sända BBC HD i Europa, säger Dean Possenniskie, General Manager och Senior Vice President för BBC Worldwide.

Genom kanalpaketet erbjuds tittarna fyra kanaler. BBC Knowledge är en helt ny kanal som visar det bästa ur BBCs faktaprogram. På BBC HD kan tittarna se BBCs bästa internationella HD-innehåll i form av ett brett spektra av genrer. Innehållet i de tidigare kanalerna BBC Prime och BBC Food uppdateras och kommer nu att sändas i form av BBC Lifestyle och BBC Entertainment. Programutbudet i samtliga kanaler kommer att utgå från tittarnas efterfrågan och alla program kommer att textas på respektive nordiskt språk.

– Norden och Sverige är en av de mest medvetna tv-marknaderna i Europa, och det faktum att vi har ett avtal om att ge tittarna fyra nya kanaler tillsammans med Canal Digital är ett bevis på att det finns en stor efterfrågan av kvaliteten och potentialen som våra kanaler har, tillägger Possenniskie.

– BBC har satt en hög nivå på tv-produktioner som är i absolut världsklass och genom det här samarbetet kan vi nu erbjuda våra tittare hela 11 kanaler i HD. De övriga tre kvalitetskanalerna; BBC Knowledge, BBC Lifestyle och BBC Entertainment både kompletterar och breddar vårt erbjudande ytterligare. Vi är stolta över att vara BBCs samarbetspartner i den här lanseringen, säger Patrik Hofbauer, vd Canal Digital.

BBC kanalerna:

BBC Entertainment visar de bästa komedi-, drama- och underhållningsprogrammen från BBC samt andra brittiska produktionsbolag. Kanalen lanserades först i Asien i oktober 2006 och nyligen även i Sydamerika och Africa.

BBC Lifestyle är en kanal som ger inspiration till hemmet, familjen och livet. Kanalen är uppdelad i sex olika teman för att engagera och inspirera tittarna. Matprogrammen som tidigare sändes på BBC Food, sänds nu under Fooddelen av kanalen där tittarna serveras den bästa maten – tillagad av världens främsta kockar. De andra delarna av BBC Lifestyle är: Home & Design som ger goda råd och inspiration som hjälper tittarna att skapa sina egna, perfekta hem. Fashion & Style ger ärliga och praktiska råd om mode från världens stilgurus. Health ger kostråd och hanterar hälsofrågor. Parenting erbjuder tittarna hjälp från barnpsykologer och rådgivare kring hur man ska tackla det jäktiga familjelivet. Personal Development ska bidra till bättre mental hälsa och ge inspiration i livets alla aspekter.

BBC Knowledge visar det allra bästa från BBCs prisvinnande faktaprogram och delas in i olika delar efter teman. The World djupdyker i kulturer runt om i världen. Science & Technology utforskar gränserna, ända från rymdfart till bilkörning. People undersöker aspekterna av människans kropp och sinnen. The Past återupplivar historiska händelser och Business ger råd om hur man ska klara sig i dagens utmanande affärsklimat.

BBC HD erbjuder det bästa internationella HD-innehållet med prisvinnande produktioner från ett brett spektrum av programgenrer. Med mycket bra bild- och ljudkvalitet blir BBC HD en fantastisk upplevelse i hemma-bion.

I och med den nordiska lanseringen tillsammans med lanseringar i Sydamerika och Afrika tidigare i år samt lanseringar i Singapore, Hong Kong, Indien, Indonesien, Taiwan, Sydkorea, Australien och Polen, finns nu BBC Worldwides kanalutbud i alla bebodda kontinenter på jordklotet.