Skavlan flyttar in på BBC Entertainment

Report this content

16 maj 2011: BBC Entertainment är glada att tillkännage köpet av det prisbelönta programmet Skavlan, som kommer sändas på BBC Entertainment i hela Norden från och med 1 juli.

BBC Entertainment kommer i sommar vara hem för Skavlan, och därmed erbjuda tittarna en andra chans att se avsnitten från vår/vinter 2011, med gäster som; Ingmar Stenmark, Eva Dahlgren, Dave Grohl, Petter Northug, Jens Stoltenberg, Natascha Kampusch och Robbie Williams. Serien kommer sändas i dubbla episoder på BBC Entertainment varje fredag från kl. 21.30.

Förvärvet av Skavlan är en del av BBC Worldwides pågående arbete att erbjuda relevanta kanalerbjudanden anpassade till den nordiska publikens behov, och samtidigt ge det bästa innehållet från BBC och andra oberoende brittiska produktionsbolag.

I en kommentar angående BBC Entertainments förvärv säger Jon Farrar, programplanerare i EMEA för BBC Worldwides kanaler: "Jag är oerhört glad att Skavlan kommer att sändas på BBC Entertainment i Norden. På BBC brinner vi för kvaliteten på våra kanaler och att se till att vi fortsätter att stärka vår ställning som ett TV-bolag i absolut världsklass. När det gäller talk-shows, är Skavlan helt enkelt den bästa i Norden och har en fantastisk blandning av gäster, inklusive några av Storbritanniens största artister, t.ex. Robbie Williams, Robert Plant, Bob Geldof, Robin Gibb, Duffy och Take That. Han representerar allt som BBC Entertainment handlar om - intelligens, kvalitet och underhållning".

Fredrik Skavlan tillägger; "Det är en ära att bli en del av BBC Entertainments fredagsunderhållning i de fem nordiska länderna, framförallt eftersom jag beundrat BBC sedan jag var barn. När jag började var jag inspirerad av Michael Parkinson och hans förmåga att kombinera underhållning med intelligent journalistik. Skavlan sänds ursprungligen på SVT och NRK, men med BBC Entertainment blir det även möjligt för nordiska tittare utanför Sverige och Norge att se programmet. Detta känns extra roligt eftersom vi fått många förfrågningar från andra nordiska tittare som frågat varför de inte haft tillgång till programmet. Nu kan dessa även se showen och svenskar och norrmän kan fortsätta med sin fredagsvana”.

Skavlan är idag Nordens största tv-talkshow och har varit en storfavorit bland NRK:s och SVT:s tittare sedan debuten 2009. Serien har vunnit en rad utmärkelser, bland annat två Kristallen-priser i kategorierna ”Bästa TV-värd” och ”Bästa underhållningsprogram”, liksom Gullruten Priset för bästa manliga norska tv-värd. Nya avsnitt av serien sänds på NRK och SVT i höst.

Fredrik Skavlan finns tillgänglig för intervju idag måndag 16/5. För att boka en intervju, kontakta Stefan Nyman, PR-ansvarig BBC Worldwide Sverige:

stefan@nymanpartner.se

För mer information, vänligen kontakta:
Amanda Lindgren, presskontakt BBC Worldwide Sverige
amanda.lindgren@bm.com
+46 765 46 12 19

Om BBC Worldwide

BBC Worldwide Limited is the main commercial arm and a wholly owned subsidiary of the British Broadcasting Corporation (BBC). The company exists to maximise the value of the BBC’s assets for the benefit of the licence fee payer and invest in public service programming in return for rights. The company has six core businesses: Channels, Content & Production, Sales & Distribution, BBC Magazines, Home Entertainment and Global Brands. In 2008/09, BBC Worldwide generated profits of £102.6 million (before exceptionals) on sales of over £1 billion.

BBC Worldwide was awarded with the Queen’s Award for Enterprise in April 2009. This prestigious award for International Trade recognised the company’s substantial growth in overseas earnings and its commercial success at outstanding levels, based on 3 years’ trading results, which benefit the UK creative industries and ultimately the licence fee payer.