Handeln med aktien återupptas tisdagen den 6 juni 2000

Report this content

Handeln i BCC:s (Baltic Construction Company AB) under namnändring till ATMG, Artika TIME Media Group återupptas 2000-06-06. Handeln med aktien återupptas tisdagen den 6 juni 2000. Summering av händelserna i bolaget. Artika TIME Media Group bygger ett av Skandinaviens ledande bolag inom TIME-sektorn med speciellt fokus på media och information. Med TIME menas Telecom, Internet, Media och Entertainment. Affärsflödet har i första hand ett nordiskt ursprung men affärsidéerna är anpassade till en global marknad. Med Artika TIME Media Group skapas ett av Skandinaviens intressantaste börsnoterade bolag med inriktning på mediaprojekt där man kombinerat IT, Telecom, Interaktiv media och traditionell media där målet är att bli marknadsledande inom varje affärsområde och region som man etablerar sig på. Bolaget kommer att ha en finansiellt mycket stark huvudägare med långsiktighet och erfarenhet att utveckla snabbt växande företag. Bolaget kommer att ha strategin att investera i och utveckla projekt inom traditionella och nya mediakanaler. Bolagets nya struktur har en mycket intressant mix från traditionell media och i de i framtiden heta Internetmedierna, Bolaget är mycket ovanligt eftersom det växer mycket snabbt men ändå har en i grunden mycket stark lönsamhet. Det mycket intressanta projektet med patent för wireräcken kommer att inkorporeras under ett nytt dotterbolag ("NYAB") med samma ägarstruktur som förstod i BCC per avstämningsdagen 2000-05-08. Ansvarig och VD för projektet med wireräcken blir BCC:s grundare Krzysztof Johansson. Aktierna i NYAB väntas levereras till aktieägarna under juli-augusti för att sedan bli föremål för officiell eller inofficiell handel from augusti-september 2000. Projektbeskrivning Artika TIME Media Group AB Skandinaviska Kartgruppen AB (100 % ägs av BCC) Skandinaviska Kartgruppen AB är ett av Skandinaviens mest snabbväxande mediaföretag,. Bolaget är ett renodlat försäljningsbolag där intäkter genereras i annonsförsäljning på bolagets egna produkter. Bolaget ger idag ut sina produkter på ca 135 orter runt om i Skandinavien. Bolaget har 38 anställda med lokaliseringar i Göteborg, Stockholm och Borås. Marknaden för bolagets produkter är mycket stor och bolaget har och kommer att ha en mycket hög tillväxt med en otrolig lönsamhet. Målsättningen är att täcka Skandinavien och fortsätta växa ut i Europa. Bolaget beräknas omsätta lägst 55 miljoner år 2000 med ett resultat om 25 miljoner. Bolaget historiska försäljningstillväxt per år har 95-99 varit 42,8% det fortsatta målet över en period om 5 år är lägst 40%. TIME Interactive AB (100 % ägs av BCC) TIME Interactive AB:s affärsidé är att erbjuda en global marknad Internetbaserade publika system för information och reklam via fasta och mobila enheter. InfoStation-konceptet bygger på det faktum att Internet och traditionella medier växer ihop. Unikt för konceptet är att man integrerar traditionell och interaktiv media. Man uppfyller därmed en vision som uppstår i samband med att Internet etableras som en ny reklamkanal. TIME Interactive kommer att erbjuda marknaden en helt ny global mediakanal bestående av ett nätverk Interaktiva Multimediakiosker (InfoStation) med en kompletterande Internetportal. Den nya mediakanalen är helt unik i sitt slag genom den flexibilitet och målgruppsanpassning som erbjuds. TIME Interactive kommer att bli det första europeiska företaget inom både fasta och mobila Internetbaserade medier, detta ger stora utvecklingsmöjligheter. I TIME Interactive arbetar idag 12 personer, samtliga med hög kompetens inom hårdvara, systemutveckling, programmering, databasdesign, multimedia, stationär och mobil Internet, marknadsföring och försäljning. Bolaget har idag system i drift hos bl a Åhléns, KF, Telia, Mercedes, Stockholm Information Service. Pågående projektförhandlingar med Luftfartsverket, Staralliansen, Systembolaget, SJ, Hotellkedjor, Turistbyråer och Destination Gotland m fl. Bolaget skrev nyligen avtal med Ideella Spel och omfattar leverans om minimum 2100 "Infostations" över en period om tre år, stationerna kommer att placeras ut hos tobakister runt om i landet. Kontraktet är bolagets hittills största med leveransstart i juni månad år 2000. Intäkter kommer att genereras genom hyra hårdvara, installation, utveckling, service & support, provision spel och lotterier, provision E-handel samt reklamförsäljning. Kontraktet beräknas ge intäkter på lägst 250 Milj SEK under de närmaste 3 åren. NetBook AB (100 % ägs av BCC) Netbook AB utvecklar och marknadsför Internetbaserade lösningar för e- handel inom området Travel Management. Med Netbook 2.0 erbjuder Bolaget besparingsmöjligheter, kontroll, enkelhet och effektivitet för företag, hotell och privatresenärer. Uppgiften är att effektivisera bokningsprocessen genom att leverera en integrerad helhetslösning för företagets Travel Management. Netbook 2.0 ger access till direkt bokning av hotellrum över Internet. Systemet är öppet för alla med tillgång till Internet, men är primärt utvecklat för B2B och affärsresenärer med förhållandevis stora bokningsvolymer. I produktportföljen ingår även Netbook Travel Manager med administrativa funktioner för företag och hotell. I mars 2000 presenterar Bolaget en WAP-applikation för bokning av hotellrum som baseras på WAP-teknik. Systemet är framtaget i samarbete med Telia DOF och Oracle. Travel Management och e-handel är en kombination som leder till konkreta synergier och ekonomiska vinster för alla inblandade parter. Netbook AB är idag ett etablerat varumärke inom området i Sverige och en internationell expansion är påbörjad. Som marknadsledande i Sverige samarbetar Netbook AB med flera ledande företag och hotellkedjor. Den internationella marknaden är under stark tillväxt och Bolaget har redan ett antal internationella kunder och samarbeten. Netbook AB har den position och kompetens som krävs för att bli en världsledande aktör och förutsättningarna för Bolaget bedöms som mycket goda. Netbook AB:s primära kundunderlag utgörs av företag, hotell och hotellkedjor. Bland referenserna märks Volvo, Ericsson, First Hotels, Best Western, Scandic Hotels, Nyman & Schultz och World Travel USA m fl. Även privatresenärer använder systemet i viss utsträckning. Ägarstruktur efter förvärv av presenterade verksamheter Andel avAndel av Aktieägare röstvärde, % Antal A-aktier Antal B-aktier kapital, % röstvärdet, % ..................................................... Christer Johansson genom Artika Gruppen AB 300 000 26 762 586 48,6 % 51,0 % Artika Fund Ltd. 5 185 000 9,3 % 8,9 % Mathias Berg 2 207 439 4,0 % 3,8 % Magnus Aideborn 1 013 000 1,8 % 1,7 % Carl-Henrik Jonsson 722 134 1,3 % 1,2 % Mikael Norberg 682 643 1,2 % 1,1 % Anders Forsberg 505 682 0,9 % 0,8 % Jan Bengtsson 356 000 0,5 % 0,5 % Övriga 17 950 616 32,4 % 31,0 % ..................................................... Totalt 300 000 55 385 100 100,0 % 100,0 % ..................................................... För mer information var vänlig kontakta: Magnus Aideborn, VD ATMG, telefon: 031-695170 e-mail: magnus.aideborn@kartgruppen.com Ulf Signäs Finansansvarig ATMG telefon 031-699300 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/05/20000605BIT01080/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/06/05/20000605BIT01080/bit0002.doc