BE Group – minskad försäljning och förluster i CEE tynger Q2-resultatet

• Nettoomsättningen minskade med 15 procent under andra kvartalet jämfört med föregående år och uppgick till 1 357 MSEK (1 597). Utlevererat tonnage minskade med 11 procent.
  • Rörelseresultatet minskade till 13 MSEK (66), medan underliggande rörelseresultat uppgick till 7 MSEK (43).
  • Efter kvartalets slut har BE Group undertecknat ett nytt treårigt kreditavtal. Total kreditfacilitet uppgår till 1 400 MSEK.
  • Efter rapportperiodens slut har styrelsen i BE Group också fattat beslut om att inleda en process för försäljning av verksamheten i Tjeckien.

BE Groups VD Roger Johansson kommenterar rapporten för andra kvartalet 2012:

“Det svaga resultatet beror främst på tre orsaker; efterfrågan har varit ordentligt ned på i princip alla marknader jämfört med samma kvartal föregående år, vi förlorar pengar i Tjeckien och Polen samt att de senaste förvärvade verksamheterna i Sverige har haft ett besvärligt kvartal. Sammantaget får detta en stor negativ inverkan på resultatet.

Positivt är att vår huvudverksamhet i Sverige, koncernens enskilt största affär, visar fortsatt marginalförstärkning i en relativt svag marknad.

Det svaga resultatet föranleder oss att agera strukturellt kring verksamheten inom affärsområdet CEE. Vi har, efter rapportperioden, därför fattat beslut om att påbörja en process för försäljning av vår verksamhet i Tjeckien.

Under andra halvåret förväntar vi oss en efterfrågan i nivå med andra kvartalet, oaktat säsongsmässiga variationer. Försäljningspriserna bedöms vara lägre under det tredje kvartalet i jämförelse med andra kvartalet. I ett längre perspektiv är stålprisutvecklingen mer svårbedömd.”

Roger Johansson, VD och koncernchef
tel: +46 (0)733 188 758 e-post: roger.johansson@begroup.com

Torbjörn Clementz, CFO och vice VD
tel: +46 (0)708 690 788 e-post: torbjorn.clementz@begroup.com

Idag, klockan 09.00, kommenterar Roger Johansson och Torbjörn Clementz utvecklingen i ett analytiker- och pressmöte. Konferensen hålls på engelska och kan följas via webb eller per telefon, se information nedan.

Deltagare via webb samt för dem som önskar ställa frågor i samband med presskonferensen, vänligen klipp ut och klistra in följande länk för att registrera er via webben. Säkerställ att hela länken följer med.

Följande telefonnummer kan användas för att delta i presentationen:

Sverige: +46 (0)8 505 598 53
Storbritannien: +44 203 043 24 36
USA: +1 866 458 40 87

BE Group, som är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, är ett handels- och serviceföretag inom stål och metaller. BE Group erbjuder olika sorters service vid användning av stål, rostfritt stål och aluminium till kunder främst inom bygg- och verkstadsindustrin. År 2011 omsatte koncernen 5,9 miljarder kr. BE Group har cirka 900 anställda i tio länder med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com