BE Group bokslutskommuniké 2021

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen ökade med 73% till 1 510 MSEK (875)
  • Det underliggande rörelseresultatet ökade till 135 MSEK (12)
  • Lagervinster och -förluster uppgick till 23 MSEK (6)
  • Rörelseresultatet ökade till 158 MSEK (18)
  • Resultat efter skatt ökade till 130 MSEK (13)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -115 MSEK (152)
  • Resultat per aktie ökade till 10,00 kr (1,06)
  • Styrelsen föreslår utdelning på 12 kr (-) för räkenskapsåret 2021

VDs kommentar
Fortsatt god efterfrågan i kombination med höga stålpriser och ökade bruttomarginaler gör att BE Group återigen levererar ett starkt kvartal. Rörelsemarginalen uppgick till 10,4% och det är med god marginal den bästa som levererats för fjärde kvartalet sedan börsintroduktionen 2006.

Jämfört med motsvarande kvartal föregående år gick försäljningen upp med 73% och det underliggande rörelseresultat ökade till 135 MSEK (12). De stigande stålpriserna medförde lagervinster på 23 MSEK (6) och rörelseresultatet ökade till 158 MSEK (18).

Som nämndes i rapporten för tredje kvartalet kunde vi under fjärde kvartalet se en viss marginalkontraktion då priserna stabiliserades och dyrare nyinköpt material såldes.

Fortsatt återhämtning
En viss avmattning i efterfrågan skedde i slutet av kvartalet till följd av komponentbrist inom tillverknings- och fordonsindustrin samt att december innehöll färre byggprojekt i jämförelse med 2020. Totalt sett har dock marknaden under året återhämtat sig kontinuerligt inom både bygg- och tillverkningsindustrin. Mätt i tonnage ligger Finland både för fjärde kvartalet och helåret något över 2018 som var ett tonnagemässigt bra år. Sverige ligger något under men det kommer tydliga signaler från både stora och medelstora kunder om ökad efterfrågan och höjda prognoser för 2022.

Stålprisutvecklingen
Stålpriserna fortsatte stiga in i fjärde kvartalet men inte alls i samma takt som tidigare under året. Totalt är priserna in i första kvartalet ganska balanserade. Vissa produktslag går upp medan andra går ner. En fortsatt generellt hög prisnivå supporteras av höga kostnader för insatsvaror och höga energipriser tillsammans med en stark efterfrågan där kunder har reella behov och god avsättning för sina produkter. På längre sikt kommer omställningen till hållbar ståltillverkning också kräva en mer hållbar prisbild för stålproducenterna.

Framtiden
Ambitionen är att bygga vidare på ett bra och långsiktigt lönsamt bolag och skapa en stabil grund för framtiden. Som tidigare nämnts sker arbetet i huvudsak runt två fokusområden. Säljkultur och kundupplevelse.

Ett annat fokusområde är hållbarhet och under fjärde kvartalet tecknade BE Group och H2 Green Steel en avsiktsförklaring angående samarbete och distribution av fossilfritt stål på den nordiska marknaden från 2025. Som oberoende ståldistributör för vi diskussioner med ett flertal stålproducenter runt om i Europa och redan idag är 100% klimatkompenserat stål en del av erbjudandet till kunderna.

Vi har en god historik i arbetet med hållbarhet men framöver kommer arbetet intensifieras ytterligare på olika sätt. En viktig del i det arbetet är att hjälpa små och medelstora bolag, som oftast inte köper stål i stora kvantiteter, att köpa hållbart stål till konkurrenskraftiga priser.

Peter Andersson, VD och koncernchef

Peter Andersson, VD och koncernchef
tel: 0706-53 76 55, e-post: peter.andersson@begroup.com

Christoffer Franzén, CFO
tel: 0705-46 90 05, e-post: christoffer.franzen@begroup.com

Denna information är sådan information som BE Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 januari 2022 kl. 14.00.

BE Group, som är noterat på Nasdaq Stockholm, är ett handels- och serviceföretag inom stål, rostfritt stål och aluminium. BE Group erbjuder effektiv distribution och värdeskapande produktionsservice till kunder främst inom bygg- och tillverkningsindustrin. År 2021 omsatte koncernen 5,4 miljarder kr. BE Group har cirka 630 anställda med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com.