BE Group delårsrapport januari - juni 2022

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen ökade till 2 044 MSEK (1 403)
  • Underliggande rörelseresultatet ökade till 291 MSEK (133)
  • Rörelseresultatet ökade till 313 MSEK (158), inklusive lagervinster om 22 MSEK (25)
  • Resultat efter skatt ökade till 251 MSEK (127)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 127 MSEK (81)
  • Resultat per aktie ökade till 19,30 kr (9,74)
  • Det förvärvade inkråmet av Hercules armeringsfabrik övertogs från Hercules Grundläggning AB
  • Avtal tecknades om att förvärva samtliga aktier i Goodtech Solutions Manufacturing AB med tillträde senast den 1 september
  • Lecor Stålteknik avyttrades med överlämnande den 1 juli

VDs kommentar
Fortsatt höga stålpriser gjorde att andra kvartalet blev ett nytt rekordkvartal med en omsättningsökning på 46%, trots att utlevererat tonnage minskade med 14%. Den höga omsättningen tillsammans med god kostnadskontroll gjorde att rörelseresultatet ökade till 313 MSEK (158). För halvåret steg omsättningen med 55% och rörelseresultatet ökade till 497 MSEK (244).

Över de senaste tolv månaderna levererar BE Group ett rörelseresultat på 874 MSEK motsvarande en rörelsemarginal på 12,9%.

Stålprisutvecklingen
Ukrainakriget medförde initialt kraftigt stigande stålpriser i och med att både Ryssland och Ukraina är stora producenter av järnmalm, stål och insatsvaror för stålproduktion. De stålinköp BE Group historiskt gjort från ryskkontrollerade stålproducenter allokerades omgående till andra leverantörer med begränsad påverkan på kundsidan.

Från väldigt höga nivåer har stålpriserna under andra kvartalet gått ner likt någon form av pyspunka. Efterfrågan är lägre än normalt på grund av höga lager efter hamstringsvågen i samband med invasionen och fortsatta störningar i leveranskedjorna. Under tredje kvartalet kommer vi troligen se lägre priser på en del produktslag. I början av juli ser vi att skrotpriset går upp igen vilket kan tyda på att priset på skrotbaserade produkter, t.ex. balk, stång och armering, kan ha nått botten och är på väg upp igen.

På sikt finns det många saker som talar för en fortsatt hög prisbild. Höga gaspriser i vinter borde innebära höga stålpriser. Omställningen till hållbar ståltillverkning kräver enorma investeringar som i sin tur kräver en hållbar prisnivå. Kraftigt ökade försvarsanslag och upprustning gör stål eftertraktat och dyrbart. Vidare är det troligt att västvärlden kommer bekosta återuppbyggnaden av Ukraina vilket, när det sker, kommer kräva betydande mängder material.

Förvärv och avyttring
Den 1 maj övertogs inkråmet av Hercules armeringsfabrik som förvärvades från Hercules Grundläggning AB, ett dotterbolag inom NCC. Förvärvet stärker BE Groups erbjudande inom armering i Sverige och innebär att produktions- och lagringskapacitet tillförs i nära anslutning till anläggningen i Norrköping.

Den 22 juni tecknades avtal om att förvärva samtliga aktier i Goodtech Solutions Manufacturing AB. Tillträde skall ske senast den 1 september. Förvärvet kommer att stärka BE Groups erbjudande inom ”ready to weld” och tillföra kompetens och produktionskapacitet.

Den 30 juni avyttrades Lecor Stålteknik till EAB med överlämnande den 1 juli. Lecor har utvecklats positivt de senaste åren men skiljer sig väsentligt från BE Groups kärnverksamhet. EAB är en mångårig samarbetspartner till både BE Group och Lecor och i samband med överlåtelsen tecknades även en avsiktsförklaring om fortsatt nära och förtroendefullt samarbete.

Framtiden
Omvärldsläget gör det svårt att sia om framtiden. Det vi vet är att stålpriserna totalt sett kommer att vara lägre i Q3 än i Q2. Detta kommer att innebära en marginalkontraktion vilket vi redan sett i slutet av kvartalet. För kunder med halvårsavtal innebär det dock motsatsen. Viktigast för BE Group är att arbeta med saker vi kan påverka. Utöver att följa utvecklingen noga och hålla örat väldigt nära marken fortsätter vi att bygga vidare på ett bra och långsiktigt lönsamt bolag. Fokus är att arbeta med mindre och återkommande förbättringar inom alla delar av bolaget med huvudsyftet att förbättra kundernas upplevelse av att göra affärer med oss.

Slutligen vill jag välkomna alla nya medarbetare till BE Group och önska en trevlig sommar!

Peter Andersson, VD och koncernchef

Peter Andersson, VD och koncernchef
tel: 0706-53 76 55, e-post: peter.andersson@begroup.com

Christoffer Franzén, CFO
tel: 0705-46 90 05, e-post: christoffer.franzen@begroup.com

Denna information är sådan information som BE Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 juli 2022 kl. 14.00.

BE Group, som är noterat på Nasdaq Stockholm, är ett handels- och serviceföretag inom stål, rostfritt stål och aluminium. BE Group erbjuder effektiv distribution och värdeskapande produktionsservice till kunder främst inom bygg- och tillverkningsindustrin. År 2021 omsatte koncernen 5,4 miljarder kr. BE Group har cirka 630 anställda med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com.