BE Group Finland ökar sin kapacitet inom produktionsservice

BE Group, Nordens ledande oberoende handels- och servicebolag inom stål och metaller, investerar 14 MSEK i utökad kapacitet för produktionsservice. Investeringen genomförs i företagets anläggning i Lahtis, Finland.

”När investeringen är fullt genomförd får vi en av norra Europas modernaste anläggningar för produktionsservice av stålprodukter”, säger Roger Johansson, VD
BE Group AB. ”Vi utökar vår kapacitet och blir därmed en bättre partner till våra kunder genom kortare leveranstider och ännu högre kvalitet.”

Genom att utöka och modernisera maskinparken ytterligare möter BE Group den finska marknadens efterfrågan på alltmer avancerad produktionsservice. Investeringen beräknas vara genomförd i slutet av det andra kvartalet i år. Investeringen är också ett led i att möta en ökande efterfrågan på den paketlösning, så kallad Set package, som BE Group i Finland har utvecklat. Med detta koncept får kunderna de stålkomponenter de behöver för sin produktion i en och samma leverans, som kan gå rakt in i kundens produktion.

Under 2009 genomförde BE Group även en större investering i anläggningen i Lahtis då en ny produktionsenhet byggdes som effektiviserade produktion och lager med bland annat ett nytt höglager.

”Vår värdeökande produktionsservice ger möjlighet att öka serviceförsäljningen, förbättra leveranserna samtidigt som vi stärker relationerna med koncernens nyckelkunder”, säger Matti Tiira, affärsområdeschef BE Group Finland.

Roger Johansson, VD, BE Group AB
tel: +46 (0)733 188 758                         e-post: roger.johansson@begroup.com

Matti Tiira, affärsområdeschef och VD, BE Group Oy Ab
tel: +358 50 552 2640                           e-post: matti.tiira@begroup.fi

BE Group offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 januari 2011, kl 10.00.

BE Group, som är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, är ett av Europas ledande handels- och serviceföretag inom stål och metaller. Koncernen har cirka 10 000 kunder främst inom bygg- och verkstadsindustrin. BE Group erbjuder olika sorters service vid användning av stål, rostfritt stål och aluminium. År 2009 omsatte koncernen 4,3 miljarder kr. BE Group har knappt 900 anställda i nio länder i norra Europa med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö.
Mer information finns på www.begroup.com