BE Group håller kapitalmarknadsdag: Satsar på lönsam tillväxt genom förvärv och service

15 maj 2008

BE Group håller under torsdagen kapitalmarknadsdag i Stockholm och Norrköping. Där presenterar VD Håkan Jeppsson bland annat koncernens ambitioner för de kommande tre-fyra åren.

Omsättningen ska växa med uppemot 50 procent jämfört med idag och marknaderna inom affärsområdet Central and Eastern Europe ska stå för 30-40 procent av koncernens försäljning jämfört med dagens cirka 10 procent.

– Vi strävar efter att fortsätta den starka tillväxt som BE Group haft de senaste åren. På fem år har vi nästan fördubblat vår omsättning. Den stora potentialen finns i ökad serviceförsäljning och på de expansiva marknaderna i Central- och Östeuropa. Där växer vi snabbt, senast med vårt förvärv av Ferram Steel i Tjeckien, säger Håkan Jeppsson, VD och koncernchef för BE Group.

Vidare ska serviceandelen av försäljningen öka till 50 procent från att idag utgöra cirka 35 procent. Den underliggande EBITA-marginalen, vilket är resultatmarginalen exklusive poster av engångskaraktär och justerat för lagervinster och –förluster, ska öka med 1,5 – 2 procentenheter från aktuella nivåer på cirka 7 procent.

– Nyckeln till att förbättra våra marginaler är att flytta framåt i värdekedjan. Det gör vi genom att öka andelen service av försäljningen. Vi satsar på mer avancerad service och räknar med en ökad efterfrågan i takt med att kunderna blir allt mer fokuserade på sin kärnverksamhet, säger Håkan Jeppsson.

Andra viktiga delar i BE Groups strategi, förutom tillväxt och ökad serviceförsäljning är att förbättra koncernens samordning på olika marknader och att ha starkt och resultatorienterat ledarskap i hela koncernen.

Håkan Jeppsson bekräftar också att utsikterna från senaste kvartalsrapporten är oförändrade. Dessa innebär i korthet världsmarknaden för stål och metaller är fortsatt stark. Priserna stiger under det andra kvartalet och ytterligare ökningar kan inte uteslutas under det tredje. Återhämtningen för rostfritt stål är långsammare än väntat. De svenska och finska marknaderna ligger kvar på en hög nivå men en viss osäkerhet råder för den fortsatta efterfrågan, främst i Sverige. Efterfrågan i Central- och Östeuropa förväntas vara fortsatt stark.

Kapitalmarknadsdagen inleds med seminarium i Stockholm under förmiddagen för att sedan fortsätta med visning av BE Groups moderna lager- och produktionsanläggning i Norrköping. Hela BE Groups ledningsgrupp deltar.

Presentationsmaterialet från kapitalmarknadsdagen kommer vid dagens slut att finnas tillgängligt på BE Groups hemsida, www.begroup.com.

Informationen är sådan som BE Group kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj kl. 09.30.