BE Group Q3 2011 – beslut om lönsamhetsförbättrande åtgärder

• Nettoomsättningen ökade under tredje kvartalet med 12 procent i jämförelse med föregående år och uppgick till 1 420 MSEK (1 273). Utlevererat tonnage ökade med 13 procent.

• Rörelseresultatet minskade till 4 MSEK (48), främst till följd av lagerförluster, valutaeffekter och högre kostnader. Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 23 MSEK (32).

• Det strategiska arbetet med att långsiktigt stärka produktionsserviceerbjudandet fortsätter och visar positiva effekter. Etablering och utbyggnad av serviceenheter i Finland och Polen enligt plan.

• Efter rapportperiodens slut har BE Group fattat beslut om att initiera ett lönsamhets- förbättrande åtgärdsprogram. Programmet förväntas innebära kostnadsbesparingar på 50 MSEK räknat på årsbasis. Kostnader på 25 MSEK kommer att belasta resultatet för fjärde kvartalet 2011.

Roger Johansson, koncernchef och VD kommenterar rapporten för tredje kvartalet 2011:

"Resultatet för det tredje kvartalet är inte tillfredsställande. Bakom detta ligger en kombination av omständigheter: vikande stålpriser, en för stor kostnadsmassa och till viss del även en avtagande efterfrågan, främst i Finland.

På plussidan kan vi ändå konstatera att både omsättning och utlevererat tonnage har fortsatt att utvecklas tillfredsställande, främst inom affärsområdena Sverige och CEE. Det visar på en generellt god underliggande efterfrågan under kvartalet.

Vi förväntar oss inte att marknaden förbättras i det korta perspektivet. Inom affärsområde CEE behöver vi dessutom stärka lönsamheten oavsett marknadsutvecklingen, och därför har vi fattat beslut om ett åtgärdsprogram. Huvuddragen är lagerkonsolidering och renodling av produktprogrammet i Tjeckien, produktionskonsolidering i Polen samt personalreduktion inom samtliga affärsområden. Personalreduktionen kommer att omfatta cirka 100 medarbetare.

Tillsammans med övriga pågående satsningar inom koncernen ger det oss ett bättre läge inför framtiden.”

Roger Johansson, VD och koncernchef
      tel: +46 (0)733 188 758

e-post: roger.johansson@begroup.com
      Torbjörn Clementz, CFO och vice VD
      tel: +46 (0)708 690 788

e-post: torbjorn.clementz@begroup.com

Idag, klockan 09.00, kommenterar Roger Johansson och Torbjörn Clementz utvecklingen i ett analytiker- och pressmöte. Konferensen hålls på engelska och kan följas via webb eller per telefon, se information nedan.

Deltagare via webb samt för dem som önskar ställa frågor i samband med presskonferensen, vänligen klipp ut och klistra in följande länk för att registrera er via webben. Säkerställ att hela länken följer med.

Följande telefonnummer kan användas för att delta i presentationen:
      Sverige:
      Storbritannien:
      USA:

+1 866 458 40 87

Denna information är sådan som BE Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med
          finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 oktober 2011, kl 07.45 CET
      .

BE Group, som är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, är ett av Europas ledande handels- och serviceföretag inom stål och metaller. Koncernen har cirka 10 000 kunder främst inom bygg- och verkstadsindustrin. BE Group erbjuder olika sorters service vid användning av stål, rostfritt stål och aluminium. År 2010 omsatte koncernen 5,1 miljarder kr. BE Group har cirka 1 000 anställda i tio länder med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com