BE Group växer genom förvärv i Tjeckien

2007-12-20

BE Group AB stärker sin position på den tjeckiska stålmarknaden genom förvärvet av det privatägda företaget Czechprofile s. r. o., BE Groups första förvärv i Centraleuropa. Den planerade sammanslagningen av Czechprofile och BE Groups tjeckiska dotterbolag förväntas leda till vissa verksamhetssynergier och mindre kostnadssänkningar.

För verksamhetsåret 2006 redovisade Czechprofile en omsättning om cirka 140 miljoner kronor och ett rörelseresultat om 2,9 miljoner. Tillträde kommer att ske under januari 2008. Förvärvet bedöms få en omedelbar positiv effekt på BE Groups rörelseresultat.

”Vi gläder oss mycket över att nu ha tagit det första steget i genomförandet av vår förvärvsstrategi i Centraleuropa,” säger BE Groups VD och koncernchef Håkan Jeppsson i en kommentar. ”Czechprofile är inte bara ett strategiskt komplement till vår verksamhet i Tjeckien. Geografiskt sett ligger det mycket bra till för att även kunna förse södra Polen med produkter.”

Czechprofile grundades 1996 och är verksamt på marknaden för både platta och långa stålprodukter. Totalt distribuerade bolaget cirka 25 000 ton under 2006.

”Företagets fokusering på serviceaffären och långa produkter, med högre marginaler, är ett perfekt komplement till vårt eget produktutbud”, säger Håkan Jeppsson.

Czechprofiles verksamhet, som har en stark position i de sydöstra delarna av landet, omfattar tre anläggningar. Två lagerlokaler, som tillsammans med huvudkontoret är placerade i Uherske Hradiste, samt en kombinerad produktions- och lageranläggning i Prerov, där BE Group redan finns representerat. Antalet anställda uppgår till 40.

Det förvärvade bolaget slås samman med BE Group Czech Republic, en åtgärd som väntas leda till vissa inköpssynergier. BE Groups VD i Tjeckien, Milan Vasut, blir VD för det sammanslagna bolaget.

Håkan Jeppsson, verkställande direktör och koncernchef, tel +46 (0)705-50 15 17,
e-post hakan.jeppsson@begroup.com

Per Gullstrand, affärsområdeschef New Markets, tel +46 (0)705-24 58 44
e-post per.gullstrand@begroup.com
_________________________________________________________________________________________________
Informationen är sådan som BE Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 december 2007, kl 7.30.