BE Group visar försämrat resultat men ser stabilisering

24 april 2009

• Kostnadsbesparingarna effektivare och snabbare. Programmet utvidgas till 150 Mkr på årsbasis vilket uppnås under 2009.

• Under senare delen av kvartalet och under april har en stabilisering av utlevererat tonnage på koncernens huvudmarknader noterats.

• Nettoomsättningen minskade med 34% till 1 309 Mkr (1 995) med omfattande tonnagenedgång.

• Rörelseresultatet minskade till -93 Mkr (135) på grund av tonnagenedgång samt lagerförluster som uppgick till -95 Mkr (-7). Underliggande EBITA-resultat var dock positivt med 4 Mkr (143).

BE Groups nytillträdde VD och koncernchef Lars Bergström lämnar följande kommentarer till rapporten:

– Konjunkturnedgången fördjupades under det första kvartalet och kombinationen av minskad efterfrågan samt fortsatta prisfall har drabbat oss hårt. Samtidigt utvecklas vårt kostnadsbesparingsprogram bättre än planerat och vi har utvidgat besparingsåtgärderna till i årstakt räknat 150 Mkr jämfört med tidigare kommunicerade 100 Mkr.

– Vi förväntar oss en svag marknad 2009 med sämre efterfrågan och lägre marginaler än under föregående år. Vi ser tecken på en stabilisering av pris-nivåerna men den kommande utvecklingen präglas fortfarande av stor osäkerhet.

– Trots nedgången håller vi vår marknadsposition och fortsätter att befästa vår ställning som ett av de ledande företagen i branschen i Europa.

– Vi arbetar vidare med strategin att långsiktigt öka serviceandelen av försäljningen. Vi arbetar också intensivt med olika aktiviteter för att öka effektiviteten och förbättra vår konkurrenskraft samtidigt som vi fokuserar på att reducera rörelsekapitalet och anpassa lagernivåerna till den aktuella efterfrågan. Sammantaget gör detta att vi står starka inför framtiden och att vi är redo när en positiv vändning kommer.

Denna information är sådan som BE Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2009 kl 07.30.