BE Groups årsredovisning för 2008 publiceras

9 april 2009

I dag publicerar BE Group årsredovisningen för 2008 på företagets hemsida www.begroup.com. I VD-ordet kommenterar nye VD och koncernchef Lars Bergström ett antal viktiga framsteg som gjordes under det gångna året:

- Förvärven av Czechprofil och Ferram Steel har stärkt vår närvaro i Tjeckien, där vi nu är det fjärde största företaget på distributionsmarknaden. Integrationen har lyckats väl och skapat förutsättningar för en mer effektiv verksamhet inom affärsområde CEE.

- BE Group har fortsatt att öka andelen service av den totala försäljningen från 31 procent till 33 procent inklusive material, vilket bidrog positivt till årets resultat genom de högre marginaler som serviceförsäljningen innebär.

Lars Bergström konstaterar att 2008 avslutades med en kraftig nedgång på hela marknaden.

- Visserligen blev 2008 som helhet ett av de bästa åren hittills för BE Group och koncernens rörelseresultat ökade jämfört med föregående år. Men helårssiffrorna döljer den dramatiska förändringen under den senare delen av året då en fortsatt uppgång under första hälften av året snabbt förbyttes i en kraftig nedgång på samtliga marknader i takt med att den globala konjunkturen bromsade in.

BE Groups strategi uttrycker i korthet att företaget ska utveckla verksamheten med hjälp av ett större och allt mer kvalificerat serviceerbjudande samt växa genom förvärv. Denna strategi ligger fast.

- Som ny VD och koncernchef sedan mars 2009 vill jag understryka att denna strategi är väl förankrad bland ägarna och kommer att fortsätta att styra verksamheten framöver. Jag vill också säga att jag ser med glädje fram mot att få leda BE Group samtidigt som jag känner stor ödmjukhet inför koncernens samlade kompetens som utgör grunden för vår framgång på marknaden nu och framöver.

Den tryckta årsredovisningen kan beställas på www.begroup.com.