Förbättrat resultat trots svag avslutning på året

FJÄRDE KVARTALET 2010

• Nettoomsättningen ökade med 37 procent i jämförelse med föregående år och uppgick till 1 383 MSEK (1 011). Det levererade tonnaget ökade med 21 procent.

• Rörelseresultatet förbättrades till -8 MSEK (-33) till följd av den högre försäljningen samt lägre lagerförluster om -15 MSEK (-32). Resultatet efter skatt uppgick till -18 MSEK (-35).

• Underliggande EBITA1) ökade till 11 MSEK (9) och underliggande EBITA-marginal var i likhet med föregående år 0,8 procent.

• Resultat per aktie2) uppgick till -0,37 kr (-0,71) och underliggande resultat per aktie2) till -0,13 kr (-0,09).

• I oktober förvärvades Lecor Stålteknik som ett led i BE Groups strategi att förflytta koncernen framåt i värdekedjan.

• Styrelsen i BE Group AB utsåg Roger Johansson till ny VD från den 1 januari 2011.

HELÅRET 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 5 129 MSEK (4 308), vilket är en ökning med 19 procent.

• Rörelseresultatet förbättrades till 98 MSEK (-266), vilket inkluderade lagervinster om 23 MSEK (-255).

• Underliggande EBITA1) uppgick till 87 MSEK (4) med en underliggande EBITA-marginal om 1,7 procent (0,1).

• Resultat per aktie2) ökade till 0,58 kr (-5,00) och underliggande resultat per aktie2) till 0,24 kr (-0,99).

• Styrelsen föreslår att ingen utdelning för räkenskapsåret 2010 (–) utgår till aktieägarna.

Se bilaga för komplett bokslutskommuniké januari-september 2010.

Roger Johansson, VD, BE Group,
tel: +46 (0)733 188 758, e-post: roger.johansson@begroup.com

Torbjörn Clementz, CFO och vice VD,
tel: +46 (0)70 869 07 88, e-post: torbjorn.clementz@begroup.com