Lecor Stålteknik – Vinnare av Stålbyggnadspriset 2013

Lecor Stålteknik, som ingår i BE Group-koncernen, har som stålentreprenör till Tullhusbron i Norrköping tilldelats Stålbyggnadspriset 2013.

”Denna utmärkelse är väldigt inspirerande och stärker oss i vårt fortsatta arbete. Tullhusbron är en mycket vacker bro, konstruerad med stålets alla goda egenskaper. Vi är mycket stolta över att ha bidragit till att skapa detta eleganta byggnadsverk mitt i centrala Norrköping”, säger Tennce Carlsson, VD för Lecor Stålteknik.

Stålbyggnadsinstitutet delar vartannat år ut Stålbyggnadspriset till ett byggnadsverk där man på ett innovativt och arkitektoniskt tilltalande sätt utnyttjat stål i konstruktionen.

Juryn för Stålbyggnadspriset 2013 har beslutat att priset går till Tullhusbron i Norrköping eftersom det bäst uppfyller prisets kriterier genom:

• Sin konsekventa användning av stål för både funktion och arkitektoniskt uttryck
  • Stålets verkan för både helheten och detaljerna
  • Val av teknisk lösning för att framhäva materialets spänst och bärförmåga

Kimmo Väkiparta, VD och koncernchef för BE Group AB (publ)
tel: 0705-972 342, e-post: kimmo.vakiparta@begroup.com

Tennce Carlsson, VD för Lecor Stålteknik AB
tel: 0708-700 897, e-post: tennce.carlsson@lecor.se

Lecor Stålteknik är ett av de ledande stålteknikföretagen i Sverige och har en rad kända stålprojekt på meritlistan, exempelvis nya hoppbacken på Holmenkollen i Oslo. Lecor Stålteknik har en av Sveriges modernaste produktionsanläggningar för stålteknik och är baserat i Kungälv. Mer information finns på www.lecor.se

BE Group, som är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, är ett handels- och serviceföretag inom stål och metaller. BE Group erbjuder olika sorters service vid användning av stål, rostfritt stål och aluminium till kunder främst inom bygg och verkstadsindustrin. År 2012 omsatte koncernen 4,6 miljarder kr. BE Group har knappt 900 anställda i nio länder med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com