Q2 2011 - Fortsatt tillväxt för BE Group

• Nettoomsättningen ökade under andra kvartalet med 14 procent i jämförelse med föregående år och uppgick till 1 597 MSEK (1 399). Utlevererat tonnage ökade med 7 procent.

• Rörelseresultatet uppgick till 66 MSEK (86), med en rörelsemarginal på 4,2 procent (6,2).

• Under andra kvartalet fattades beslut om ytterligare investeringar i Finland och Polen för att stärka BE Groups produktionsserviceerbjudande.

BE Groups VD och koncernchef Roger Johansson kommenterar rapporten för det andra kvartalet 2011:

”Trots ökad försäljning och förbättrat resultat i jämförelse med det första kvartalet, är vi inte nöjda med resultatet som tyngs av investeringar som ännu inte fått fullt genomslag.

Det är glädjande att efterfrågan på vårt produktionsserviceerbjudande ökar. I vår fortsatta satsning etablerar vi därför, som ett led i att ompositionera oss på den polska marknaden, under det andra halvåret ett produktionsservicecenter i polska Trebaczew.

Vårt fokus under kommande kvartal är att fortsätta vårt interna effektiviseringsarbete samt att realisera den förväntade utväxlingen på beslutade investeringar.

Under det andra halvåret så bedömer vi att efterfrågan kommer att fortsätta öka på våra marknader. Tillväxten kommer att ske både hos kunder inom verkstads- och byggindustri.”

Roger Johansson, VD och koncernchef, BE Group AB
Tel. 46 (0)733 188 758, e-post: roger.johansson@begroup.com

Torbjörn Clementz, CFO och vice VD, BE Group AB
Tel. 46 (0)708 690 788 E-post: torbjorn.clementz@begroup.com

Idag, klockan 13.00, kommenterar Roger Johansson och Torbjörn Clementz utvecklingen i ett analytiker- och pressmöte. Konferensen hålls på engelska och kan följas via webb eller per telefon, se information nedan.

Deltagare via webb samt för dem som önskar ställa frågor i samband med presskonferensen, vänligen klipp ut och klistra in följande länk för att registrera er via webben. Säkerställ att hela länken följer med.

Följande telefonnummer kan användas för att delta i presentationen:
Sverige:              +46 (0)8 505 598 53

Storbritannien: +44 203 043 24 36

USA:                   +1 866 458 40 87

Denna information är sådan som BE Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 juli 2011, kl 11.00 CET.

BE Group, som är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, är ett av Europas ledande handels- och serviceföretag inom stål och metaller. Koncernen har cirka 10 000 kunder främst inom bygg- och verkstadsindustrin. BE Group erbjuder olika sorters service vid användning av stål, rostfritt stål och aluminium. År 2010 omsatte koncernen 5,1 miljarder kr. BE Group har drygt 900 anställda i tio länder med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com