Stabiliserad efterfrågan och positivt kassaflöde

• Stabiliserad efterfrågan i Sverige under fjärde kvartalet och fortsatt återhämtning i Central- och Östeuropa medan marknaden i Finland fortsatte att vara svag. • Nettoomsättningen minskade under fjärde kvartalet med 40 procent till 1 011 Mkr (1 683). Levererat tonnage minskade med 18 procent. • Rörelseresultatet under kvartalet minskade till -33 Mkr (-16) och det underliggande EBITA-resultatet uppgick till 9 Mkr (35). • Rörelsekapitalet reducerades med ytterligare 108 Mkr, vilket bidrog till ett fortsatt positivt kassaflöde under kvartalet. • Kostnadsbesparingarna genomförda under 2009 har resulterat i totala besparingar på 170 Mkr, varav 50 Mkr under fjärde kvartalet. Ytterligare besparingar om 25 Mkr beslutades under slutet av året. Engångskostnader på 8 Mkr belastar kvartalet. • Styrelsen föreslår årsstämman att inte lämna någon utdelning för verksamhetsåret 2009 (1,00 kr).

BE Groups VD och koncernchef Lars Bergström lämnar följande kommentarer till rapporten: ”Vi har under det fjärde kvartalet sett en stabilisering i efterfrågan och det levererade tonnaget ökade med 13 procent jämfört med det tredje kvartalet. En besvikelse var att stålpriserna pressades nedåt under slutet av kvartalet till följd av en utbudsökning, driven av stålindustrins ökade produktion. BE Group har genomfört ett omfattande kostnadsbesparingsprogram, vilket successivt utökats under 2009, och minskat kostnaderna med 170 Mkr. För att ytterligare sänka den uthålliga kostnadsnivån har vi inlett kompletterande besparingar som bedöms uppgå till 25 Mkr från och med 2011. Vårt fokus på att minska rörelsekapitalet har varit framgångsrikt även under fjärde kvartalet. Kassaflödet uppgick till 70 Mkr (154) före förändring av nettoskuld, vilket resulterat i en rörelsekapitalbindning på 13 procent under det fjärde kvartalet. Vi bedömer att inköpspriserna – och följaktligen också BE Groups försäljningspriser – kommer att öka under resterande del av det första kvartalet och därefter följa en uppåtgående trend. Aktiviteten hos våra kunder i Sverige och Finland har ökat under januari och offertnivån är nu högre än i slutet av fjärde kvartalet, varför vi förväntar oss en förbättrad efterfrågan under de kommande månaderna.” Vid frågor, vänligen kontakta: Lars Bergström, verkställande direktör och koncernchef, tel: +46 (0) 70 240 52 35 e-mail: lars.bergstrom@begroup.com Torbjörn Clementz, CFO och vice VD, tel: +46 (0) 70 869 07 88 e-mail: torbjorn.clementz@begroup.com Klockan 09.00 kommenterar Lars Bergström och Torbjörn Clementz utvecklingen i ett analytiker- och pressmöte. Konferensen hålls på engelska och kan följas via webb eller per telefon, se information nedan. Deltagare via webb samt för dem som önskar ställa frågor i samband med presskonferensen, vänligen klipp ut och klistra in följande länk för att registrera er via webben. Säkerställ att hela länken följer med. http://wcc.webeventservices.com/view/wl/r.htm?e=190385&s=1&k=98CEB6993AF9EC06AE529A38CCD4AF29&cb=blank De som inte har tillgång till Internet kan registrera sig på telefon +46 (0)8 5052 0110 några minuter innan konferensen börjar.