Starkt kassaflöde för BE Group

Pressmeddelande 16 juli 2009

• Den kraftiga nedgången i efterfrågan har avstannat samtidigt som tecken finns på en svag återhämtning. • Nettoomsättningen minskade under andra kvartalet med 49% till 1 071 Mkr (2 116) med kraftig tonnagenedgång. • Rörelseresultatet minskade till -96 Mkr (250) på grund av lägre tonnage och försäljningspriser som gett lagerförluster om 85 Mkr. • Rörelsekapitalet reducerades med 190 Mkr vilket bidrog till positivt kassaflöde. • Kostnadsbesparingarna löper som planerat och kostnadsminskningar om minst 150 Mkr beräknas uppnås under 2009. BE Groups VD och koncernchef Lars Bergström lämnar följande kommentarer till rapporten: – Nedgången i efterfrågan har planat ut under det andra kvartalet men på en låg nivå. En svag ökning av efterfrågan i Sverige i slutet av kvartalet bidrog till att vår svenska verksamhet kunde visa ett positivt underliggande EBITA-resultat men som helhet var tonnaget lägre än föregående kvartal. – Trots att vi fortsatt att tappa tonnage och försäljningspriserna har sjunkit mer än förväntat lyckades vi hålla i resultatet på ett acceptabelt sätt. För koncernen som helhet redovisar vi en förbättrad underliggande bruttomarginal i jämförelse med de två närmast föregående kvartalen. Arbetet med att minska rörelsekapitalet och anpassa lagernivåerna till den aktuella efterfrågan gjorde att kassaflödet uppgick till 92 Mkr (105) före förändring av nettoskuld. Även kostnadsbesparingsprogram fortsatte att utvecklas väl och har hittills sänkt koncernens kostnadsnivå med cirka 80 Mkr. – För helåret 2009 räknar vi som tidigare med väsentligt sämre efterfrågan och lägre försäljningspriser än under helåret 2008. Vi räknar med att återhämtningen kommer att märkas tidigast under senare delen av tredje kvartalet då efterfrågan under semestermånaderna juli och augusti bedöms bli låg. – Vi kommer att fortsätta att anpassa våra lagernivåer och bedömer att lagerförlusterna kommer att ebba ut under andra halvåret samtidigt som lagernivåerna förväntas återspegla den aktuella efterfrågan, förklarar Lars Bergström. Ett logistikcentrum startade vid halvårsskiftet inom ramen för den befintliga verksamheten i Ostrava i Tjeckien. Detta ger BE Group möjlighet att samordna leveranser från gemensamma inköp i Centraleuropa till BE Groups enheter i Skandinavien och Baltikum på ett mera effektivt och miljömässigt sätt. Denna information är sådan som BE Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentlig¬görande den 16 juli 2009 kl 11.00.