Stort intresse för förvärv av aktier i BE Group. Priset fastställt till 62 kronor per aktie

Malmö den 24 november 2006

Detta pressmeddelande får ej offentliggöras eller distribueras i USA, Kanada, Australien eller Japan.

·Priset har fastställts till 62 kronor per aktie
·Erbjudandet tecknades mer än 12 gånger
·BE Groups aktie noteras på Stockholmsbörsen från och med idag den 24 november 2006 under kortnamnet ”BEGR”

Intresset för förvärv av aktier i BE Group har varit stort. Erbjudandet tecknades mer än 12 gånger. Priset har fastställts genom ett anbudsförfarande till 62 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde för BE Group om 3 100 miljoner kronor. Antalet aktieägare kommer efter erbjudandets fullföljande att uppgå till mer än 12 000.

Erbjudandet omfattade 25 000 000 aktier. Säljaren BE Group Holding AB har lämnat Handelsbanken Capital Markets en option som kan utnyttjas inom 30 dagar från första noteringsdag. Optionen innebär att säljaren har förbundit sig att på begäran av Handelsbanken Capital Markets sälja ytterligare högst 3 500 000 aktier för att täcka övertilldelningen.

BE Groups aktie kommer att handlas på Stockholmsbörsen under kortnamnet ”BEGR” från och med idag den 24 november 2006.

Handelsbanken Capital Markets är global coordinator och bookrunner i erbjudandet. Carnegie Investment Bank AB är co-lead manager.

Kort om BE Group
BE Group är ett av Nordens ledande handels- och serviceföretag inom stål och andra metaller och har även en växande verksamhet i Östeuropa. Bolaget är huvudsakligen verksamt inom stål- och aluminiumbaserade produkter. BE Group har sitt ursprung dels i det svenska bolaget Bröderna Edstrand som varit verksamt på den svenska marknaden sedan 1885, dels i det finska bolaget Starckjohann Steel som varit verksamt på den finska marknaden sedan 1868. Dessa två bolag gick 1999 samman och skapade BE Group.

BE Group är indelat i tre affärsområden: Sverige, Finland och New Markets. Sverige och Finland är bolagets största marknader idag men New Markets förutses komma att få allt större betydelse. Bolaget har ett omfattande nätverk av lager- och produktionsanläggningar samt försäljningskontor på sina marknader.

BE Group har en oberoende ställning i förhållande till producenter av stål och andra metaller, och erbjuder ett mycket brett produktsortiment till cirka 10 000 kunder, främst inom bygg- och verkstadsindustrierna. BE Group har också ett omfattande och växande serviceerbjudande där Bolaget erbjuder produktionstjänster, exempelvis laser- och plasmaskärning, blästring och målning, samt annan service som exempelvis logistiklösningar och rådgivning i samband med kundernas inköp.

BE Groups nettoomsättning för perioden januari till september 2006 uppgick till 4 743 miljoner kronor och EBITA uppgick till 384 miljoner kronor, motsvarande en EBITA-marginal om 8,1 procent.