Valberedningens förslag till styrelse i BE Group

Valberedningen för BE Group AB (publ) lägger fram förslag till beslut på årsstämman den 21 april 2022 avseende antal styrelseledamöter och val av styrelseordförande.

Valberedningen föreslår oförändrat antal ledamöter om fem ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter.

Vidare föreslår valberedningen omval av Lars Olof Nilsson, Mats O Paulsson, Petter Stillström och Jörgen Zahlin. Till ny styrelseledamot föreslås Monika Gutén.

Monika Gutén arbetar idag på Epiroc som Vice President, Acquisition Parts & Services men kommer under våren 2022 att börja på Storskogen som Investment Director för Industry Products. Hon har under perioden 2007-2020 arbetat i flera roller inom SSAB koncernen och ansvarade för Tibnors verksamhet i Sverige och Danmark under 2016-2020. Monika är född 1975 och har en magisterexamen i företagsekonomi. Hon är oberoende till bolaget och bolagsledningen samt i förhållande till bolagets större aktieägare.

Monika Gutén utgör ett bra tillskott till styrelsen med sin operativa erfarenhet från internationella industriföretag och branschinsikter från stålbranschen.

Valberedningen föreslår omval av Jörgen Zahlin till styrelsens ordförande.

Valberedningen vill även tacka den avgående ledamoten Carina Andersson för hennes engagemang och aktiva bidrag till bolaget de senaste fyra åren.

Valberedningen består av Petter Stillström (AB Traction, ordförande), Johan Ahldin (eget innehav), Alf Svedulf (Svedulf Fastighets AB) och Jörgen Zahlin (styrelsens ordförande).

Valberedningens övriga förslag till årsstämman kommer att offentliggöras i kallelsen till årsstämman. Förslagen och motiverat yttrande kommer samtidigt att finnas tillgängliga på www.begroup.com.

För ytterligare information vänligen kontakta Petter Stillström, tel: 0707-47 56 61.

BE Group, som är noterat på Nasdaq Stockholm, är ett handels- och serviceföretag inom stål, rostfritt stål och aluminium. BE Group erbjuder effektiv distribution och värdeskapande produktionsservice till kunder främst inom bygg- och tillverkningsindustrin. År 2021 omsatte koncernen 5,4 miljarder kr. BE Group har cirka 630 anställda med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com.