Beactica Therapeutics i samarbete med ledande center vid amerikanska hälsovårdsmyndigheten NIH

Det Uppsala-baserade precisionsläkemedelsbolaget Beactica Therapeutics AB meddelade idag att de ingått ett forskningssamarbete med National Center for Advancing Translational Sciences (NCATS), ett av 27 institut och center under den amerikanska hälsovårdsmyndigheten National Institutes of Health (NIH). Samarbetet kommer att fokusera på att utvärdera den terapeutiska potentialen av nya riktade nedbrytare av TEAD som Beactica utvecklar för behandling av cancer.

Enligt avtalet kommer NCATS att få tillgång till proprietära riktade nedbrytare av TEAD från Beactica för att utvärdera deras effektivitet i sjukdomsrelevanta prekliniska modeller. NCATS kommer också systematiskt att kartlägga läkemedelskombinationer för utvalda prekliniska kandidater från Beactica genom att kombinations-screena med ca 3 000 mekanistiskt definierade cancerläkemedel.

Farmakologisk modulering av Hippo-signalvägen har terapeutisk potential i både regenerativa och onkologiska indikationer. Småmolekylära modulatorer av transkriptionsfaktorerna TEAD1–4 har nyligen seglat upp som en ny läkemedelsklass mot cancer, med specifik inriktning på cancerformer med felaktig reglering av Hippo-signalvägen.

"Vi är mycket nöjda över att ha blivit utvalda av NCATS och ser fram emot att samarbeta med dem för att maximera den terapeutiska potentialen hos våra riktade nedbrytare av TEAD." säger Per Källblad, VD för Beactica Therapeutics. "Deras omfattande expertis och kapacitet kommer att påskynda framstegen i projektet och öka substansernas potential att förbättra förutsättningarna för patienter."

Om YAP–TEAD

YAP1 (Yes-associated protein 1) är en aktiveringsmolekyl som tillsammans med transkriptionsfaktorerna TEAD 1–4 (TEA Domain) spelar nyckelroller i Hippo-signalvägen, vilken reglerar celltillväxt, programmerad celldöd (apoptos) och celldifferentiering (stamcellighet). Felaktig reglering av denna signalväg, med efterföljande aktivering av TEAD, har rapporterats i ett brett spektrum av olika cancerformer, däribland skivepitelcancer, huvud- och halscancer, gynekologisk cancer, och gastrointestinal cancer. Den första kliniska valideringen av läkemedel som slår mot YAP–TEAD uppnåddes nyligen med TEAD-hämmaren VT3989, vilket presenterades på det amerikanska cancerforskningsförbundet AACRs årsmöte i april 2023.

Beactica Therapeutics AB är ett privatägt forsknings- och utvecklingsbolag med djupt engagemang i kampen mot cancer. Bolaget utvecklar precisionsläkemedel mot genetiskt definierade cancertyper med stora medicinska behov. Beacticas vetenskapliga strategi är fokuserad på att slå ut syntetiskt letala sjukdomsprotein med allostera modulatorer och målsökande substanser som inducerar proteinnedbrytning. Beactica levererar värde till patienter och bolagets aktieägare genom att driva bolagets läkemedelsprogram fram till klinisk validering. Mer information finns på www.beactica.com.

Beactica Therapeutics kontakt