Beactica Therapeutics och Oscotec överens om att avsluta samarbete

Uppsala, Sverige och Seoul, Sydkorea

Det Uppsala-baserade precisionsläkemedelsbolaget Beactica Therapeutics AB och det koreanska läkemedelsföretaget Oscotec Inc. (039200: KOSDAQ) meddelade idag att man kommit överens om att avsluta sitt samarbets- och licensavtal. Samarbetet fokuserade på forskning och utveckling av nya läkemedelskandidater mot cancer som kommer från Beacticas LSD1-program.

LSD1-programmet inkluderar BEA-17, en målinriktad substans som bryter ner det epigenetiska enzymet LSD1 samt dess co-faktor CoREST. Den nuvarande huvudindikationen för BEA-17 är glioblastom (GBM), en aggressiv form av hjärntumör som ligger utanför Oscotecs strategiska fokus.

Överenskommelsen ger Beactica Therapeutics fullständiga exklusiva globala rättigheter för vidare utveckling och kommersialisering av LSD1-programmet. Beactica får också äganderätt till alla resultat från samarbetet. Inga skyldigheter kvarstår mellan bolagen.

BEA-17 beviljades nyligen särläkemedelstatus (Orphan Drug Designation) av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för behandling av GBM.

“Vi har uppskattat möjligheten att samarbeta med Beactica Therapeutics och gratulerar dem till FDA:s särläkemedelsstatus för BEA-17 avseende behandling av glioblastom.” säger Taeyoung Yoon, VD för Oscotec. “Av portföljskäl väljer vi nu att prioritera våra resurser på projekt som ligger strikt i linje med våra strategiska mål.”

“Samarbetet med Oscotec har varit värdefullt och vi är nöjda med det vi har åstadkommit tillsammans. Att de globala rättigheterna till LSD1-programmet åter ligger hos Beactica ökar potentialen i bolaget och är väl i linje med vår ambition att bli ett företag i klinisk fas.” säger Per Källblad, VD för Beactica Therapeutics.

Beactica Therapeutics AB är ett privatägt forsknings- och utvecklingsbolag med djupt engagemang i kampen mot cancer. Bolaget utvecklar precisionsläkemedel mot genetiskt definierade cancertyper med stora medicinska behov. Beacticas vetenskapliga strategi är fokuserad på att slå ut syntetiskt letala sjukdomsprotein med allostera modulatorer och målsökande substanser som inducerar proteinnedbrytning (s.k. PROTACs). Beactica levererar värde till patienter och bolagets aktieägare genom att driva bolagets läkemedelsprogram fram till klinisk validering. Mer information finns på www.beactica.com.

Om Oscotec
Oscotec Inc. (039200: KOSDAQ) är ett läkemedelsutvecklingsföretag i klinisk fas. Vårt uppdrag är att skapa värden genom att översätta avancerad vetenskap till innovativ medicin för kliniskt eftersatta behov. Vi fokuserar på att upptäcka småmolekyler med nya verkningsmekanismer och genom rigorös vetenskap validera läkemedel–målprotein–sjukdoms-hypotesen till kliniska koncept. Vi strävar efter att bli en ledande "upptäcktsmotor" som kan göra skillnad vid utveckling av transformativa terapier för att förbättra patienters liv. För mer information, besök www.oscotec.com.

Kontakt på Beactica Therapeutics AB

Kontakt på Oscotec Inc.