Beactica Therapeutics utvalt att presentera LSD1-projektet på AACRs årsmöte 2023

Report this content

Det Uppsala-baserade precisionsläkemedelsbolaget Beactica Therapeutics AB meddelade idag att bolagets LSD1-program har valts ut för en posterpresentation vid det amerikanska cancerforskningsförbundets årsmöte 2023. Mötet hålls den 14–19 april 2023 på Orange County Convention Center i Orlando, Florida.

Dr Konrad Koehler, Head of Discovery, presenterar en poster med titeln Potentiation of Immunotherapy by LSD1 Modulation söndagen den 16 april 2023 kl. 13:30–17:00. Platsen är Orange County Convention Center, Sektion 24, Presentationsnummer 705. Sessions-kategorin är Immunology.

Beactica Therapeutics posterpresentation kommer att innehålla nya positiva resultat med BEA-17 från in vitro- och in vivo-studier, inklusive potentiering av anti-PD1 checkpoint-hämmare i en syngen djurmodell av tjocktarmscancer (CT26) och potentiering av sjukvårdens standardbehandling (strålning + temozolomid) i en syngen djurmodell av glioblastom (GL261).

BEA-17 beviljades nyligen särläkemedelstatus (Orphan Drug Designation) av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för behandling av glioblastom.

Årsmötet för det amerikanska cancerforskningförbundet är världens största och viktigaste konferens för läkemedelsutveckling inom cancer-området. Mötet samlar mer än 20 000 deltagare, däribland många grundforskare, kliniska forskare och patientförespråkare. Evenemanget täcker integrerad cancerforskning, globalt genomslag, individualiserad patientvård och uppvisar de senaste och mest avancerade forskningsresultaten från hela världen.

Om LSD1-programmet

BEA-17 är en målinriktad substans (ej PROTAC) som orsakar nedbrytning av det epigenetiska enzymet LSD1 och dess co-faktor CoREST. Substansen har uppvisat lovande potentiering av immunmodulerande behandlingar i prekliniska modeller av ett flertal cancerformer, däribland sjukvårdens standardbehandling för glioblastom (temozolomid + strålning). Farmakokinetiska studier av BEA-17 visar på god penetration av blod-hjärnbarriären samt oral tillgänglighet. BEA-17 är under utveckling och ännu ej godkänt för klinisk användning då dess effekt och säkerhet i människa återstår att fastställas. BEA-17 har beviljats särläkemedelstatus (Orphan Drug Designation) av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för behandling av glioblastom (GBM).

Om Beactica Therapeutics

Beactica Therapeutics AB är ett privatägt forsknings- och utvecklingsbolag med djupt engagemang i kampen mot cancer. Bolaget utvecklar precisionsläkemedel mot genetiskt definierade cancertyper med stora medicinska behov. Beacticas vetenskapliga strategi är fokuserad på att slå ut syntetiskt letala sjukdomsprotein med allostera modulatorer och målsökande substanser som inducerar proteinnedbrytning (s.k. PROTACs). Beactica levererar värde till patienter och bolagets aktieägare genom att driva bolagets läkemedelsprogram fram till klinisk validering. Mer information finns på www.beactica.com.

Beactica Therapeutics kontakt
Per Källblad M.Sc. Ph.D.