BeammWave del av Vinnovas satsning på ett Wireless Competence Center

BeammWave blir del av ett nationellt kompetenscenter för trådlös kommunikation.

Vinnova satsar på elva nya kompetenscentrum med start i januari 2024, där universitet och företag tillsammans ska bedriva excellent forskning och utbildning, inom områden som är viktiga för en hållbar industri och digital samhällsomställning. Totalt satsar universiteten, företagen och Vinnova tillsammans    1 miljard kronor under de fem första åren. Swedish Wireless Innovation Network (SweWIN), som är en del av denna satsning, kommer att ledas av professor Emil Björnson vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Centret kommer förutom KTH, RISE och BeammWave också ha medverkan från Ericsson, Saab, ABB, CellMax Technologies och Northern Waves.

“BeammWave har sedan tidigare ett väldigt gott samarbete tillsammans med KTH och professor Björnson. Vi ser detta både som ett kvitto och en möjlighet för vår revolutionerande approach till digital beamforming”, säger Markus Törmänen, medgrundare och styrelseledamot för BeammWave.

“Vi är väldigt glada för möjligheten att samverka med både Kungliga Tekniska Högskolan och andra industriella aktörer i en gemensam satsning. Detta är ett utmärkt sätt att ta utvecklingen framåt och samtidigt stärka svensk konkurrenskraft", säger Stefan Svedberg, vd för BeammWave.

Passa på att anmäla dig till BeammWaves nyhetsbrev på:
BeammWave Newsletter

BeammWave AB verkar inom miniatyriserade kommunikationslösningar för frekvenser över 24 GHz. Bolaget bygger en chipbaserad lösning avsedd för nästa generations 5G, i form av ett 3x3 mm radiochip med antenn och tillhörande algoritmer. Bolagets approach är unik och patenterad, i syfte att leverera digital kommunikation med högre prestanda till lägre kostnad.
Bolagets B-aktie är (BEAMMW B) och teckningsoption (BEAMMW TO1 B) är listade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. Certified Adviser är Redeye, mail certifiedadviser@redeye.se och telefon 08 - 121 576 90.

Markus Törmänen, medgrundare och styrelseledamot