Beans förvärvar Kaffebönan

Affären innebär att Beans ytterligare stärker sin ställning som den smakledande aktören på den svenska officecoffee-marknaden.

Kaffebönan är ett Borlängebaserat företag som säljer kaffe och kaffemaskiner till kontor i Dalarna. Bolaget är unikt i branschen genom att komplettera kärnverksamheten med sitt eget mikrorosteri. Bolaget omsätter 17,5 Mkr och har 9 anställda.

Beans säljer kaffe och kaffemaskiner till kontor i Stockholm och Göteborg. Bolaget har en stark profil inom smak, miljö och ansvar genom koncepten Garanterad Smak och Ett Smakfullt Engagemang. Beans omsätter 65 Mkr och har 30 anställda.

”Kaffebönan är ett etablerat och mycket välskött bolag med lång historik inom branschen. Förvärvet är en del av vår strategi att expandera geografiskt och det ger oss unika konkurrensfördelar i form av smakkunskap, tack vare Anders Tunestam och det integrerade mikrorosteriet. Vi är mycket glada över denna affär och hoppas kunna bidra till fortsatt nöjda kunder och medarbetare”, säger Rune Bergo, VD för Beans.

”Kaffebönan har utvecklats väl de senaste åren, vi har byggt upp en verksamhet vi är stolta över och kommer få ännu bättre förutsättningar att fortsätta denna resa med en ny ägare. Beans är ett stabilt och välrenommerat kaffeföretag vars koncept och värderingar passar Kaffebönan perfekt”, säger Anders Tunestam, VD för Kaffebönan.

För ytterligare information, kontakta:

Rune Bergo, VD Beans, 070-5852150

Rikard Hammar, Styrelseordförande Beans, 070-3216950

Anders Tunestam, VD Kaffebönan, 070-5539560

Beans AB är ett snabbt växande företag som arbetar med försäljning och support av kaffemaskiner till kontorskunder (office) i stockholmsområdet och i Göteborg. Företaget grundades år 2002 och består i mars 2012 av 30 medarbetare. Verksamheten omsatte ca 65 MSEK under 2013. Mer information om företaget finns på www.beans.se

Beans förvärvar Kaffebönan

Rune Bergo