• Beans/

Dan-Fredrik Asplund från Beans tog silver i Coffee Professionals Cup 2014 – för andra året i rad gick han till final!

Vi på Beans är oerhört stolta över att vår smakexpert, Dan-Fredrik Asplund har tagit silverplatsen i årets tävling av Coffee Professionals Cup, en tävling där Nordens bästa och godaste kaffe från kaffeautomat koras. Det var fjärde gången som tävlingen gick av stapeln med Nestlé Professional som arrangör.

Deltagarna, som i år var 6 stycken, skulle inom loppet av fyra timmar inte bara justera och ställa in en valfri kaffeautomat av typen Vending Table Top utan också tillaga fyra sorters kaffe samt en signaturdrink inom loppet av tio minuter. En insats som kräver stor noggrannhet, kunskap och snabbhet!

Juryns motivering:
En presentation fylld av teknisk kunnande, passion och show. Förmedlar sitt självförtroende kring smak, rätt ner i koppen”

Än en gång stort grattis Dan-Fredrik önskar Beans!

Nedan följer en intervju med silvermedaljören Dan-Fredrik Asplund:

Hallå där, Dan-Fredrik Asplund, smakexpert på Beans som kom på andra plats i Coffee Professionals Cup i helgen som gick.

Grattis! Hur känns det att ta silvermedaljen?

Första platsen känns ju alltid bäst men jag är stolt och glad ändå över min andra plats. Jag tycker att Minnie Sjöstedt är väl värd guldet.

Berätta om tävlingen?

- Tävlingen ägde rum på Örenäs Slott I Glumslöv utanför Helsingborg i Skåne, och går ut på att kora
Nordens bästa och godaste kaffe från automat. Vi var sex deltagare som inom loppet
av fyra timmar skulle justera och ställa in en valfri kaffeautomat av typen Vending Table Top, samt tillaga fem olika sorters kaffe inom loppet av tio minuter.

Det låter stressigt?

Ja, 10 minuter när man övar och förbereder sig är inte samma 10 minuter som när man står framför domartrion. Det gäller att ha en välplanerad presentation så man vet vad man ska säga in i minsta detalj. Man måste prata effektivt.

Vad var det som gjorde att du kom till final och sedan knep andra platsen?

Till final gick jag nog på en jämn kvalitet och en okej presentation. Andra platsen knep jag nog tack vare att jag gick in i finalen och hade kul, vilket jag tror smittade av sig på både domare och publik. Lite show tycker jag att man kan bjuda på också.

Hur tränade du inför uppgiften?

Jag repeterade och finslipade på vad jag skulle säga och få med i presentationen. Jag gick god hjälp av mina kollegor här på Beans, Torbjörn Holm och Johan Danielson. Maskinen var jag ganska säker på. Likaså smaken. Till signaturdrinken har jag provat att rosta, koka, mosa, mala och krossa hasselnötter, i många olika kombinationer. Detta för att få fram den bästa smaken tillsammans med kaffe.

Vad är hemligheten bakom ett riktigt gott kaffe från automat?

Först och främst en bönblandning man tycker om. Sen är det jätteviktigt med en ren maskin och en tekniker/smakkunnig som kan ställa in maskinen för att få fram den bästa smaken.

Vilket är ditt bästa kaffeminne?

När jag vann förra årets upplaga av Coffee Professionals cup såklart. Annars var det en gång när jag var ute med ett par kompisar på vischan och hade sovit i bilen. Vi hade inga pengar och ingen av de närliggande caféerna tog kort. Vi letade igenom hela bilen, i väskor, under sätena, överallt. Till slut hade vi fått ihop till varsin kopp kaffe. Den kaffekoppen var välförtjänt och himmelsk god.

Tack och grattis Dan-Fredrik Asplund!

Beans AB är ett snabbt växande företag som arbetar med försäljning och support av kaffemaskiner till kontorskunder (office) i Stockholm och Göteborg. Företaget grundades år 2002 och verksamheten omsatte ca 65 MSEK och hade 30 medarbetare i december 2013.  I maj 2014 förvärvades Kaffebönan AB i Borlänge, som har en omsättning på 17,5 MSEK och 9 anställda. Mer information om företaget finns på www.beans.se.

Domartrion i Coffee Professionals Cup 2014